Alice i underlandet

Idag gav jag mig på första boken i litteraturlistan till Fantasy-kursen. Under min förra vända på universitetet läste jag bland annat elektriska kretsar och termodynamik och jag måste säga att Alice i underlandet, av Lewis Carroll, är mer lockande än de kursböcker jag läste då. Det betyder dock inte att jag förstår mer denna vända. I jämförelse med den magic-mushroom-doftande tripp Alice ger sig ut på var principerna i termodynamik bra mycket klarare.

Måste nämna det fantastiska omslaget. Ett litet konstverk. Själva sagan är också något av ett konstverk och jag önskar att jag hade läst den när jag var yngre och inte lika krävande vad gäller logik och rim och reson. Jag vet inte heller om det är ett barns logik  som beskrivs utan mer Alices egna. Den och alla förvirrade dialoger med bikaraktärerna bygger tillsammans en komplex huvudkaraktär. Jag kan lära mig mycket av hur Alice tankar tillåts vandra på det oplanerade och associerande sätt tankar vandrar i verkligheten. Den friheten ger jag aldrig mina karaktärer, de får alltid tänka tankar som driver historien framåt, inget mer.

Jag tänker inte analysera boken mer ingående. Jag har förstått att den innehåller en massa referenser, citat och blinkningar, men tyvärr är jag inte en tillräckligt insatt läsare för att uppskatta dem.

Nu vet jag att jag kan skriva de mest utflippade historier och gytter av konstigheter som går att komma på, utan att ens spela i samma liga som Alice i underlandet. Historien är en uppmaning att släppa fantasin fri. Att våga ta ut svängarna. Det är något att ta med sig.

/ Johanna

20130808-221847.jpg

Leave a Reply

