Var skriver du helst?

Var skriver du helst?

Heléne: Allra helst skriver jag nog på Gustavs landställe. Det är lugnt, tyst och vackra omgivningar. Dessutom är det oftast lite problem med uppkoppling så det är inte så mycket internetsurfande som distraherar. Men vanligtvis blir det förstås hemma jag skriver och då helst vid matbordet. Också ganska rogivande att se ut över Karlbergskanalen och på Vasastan, verkar behöva något att titta på när jag skriver. Fast jag önskar förstås att jag hade ett eget skrivarrum eller en egen hörna i alla fall. Men snart så…
Har precis gjort i ordning en skrivarlåda bredvid matbordet, bättre än ingenting.

Johanna: Efter många års längtande har jag äntligen ett eget skrivrum. Det är en smått fantastisk gömma och självklart sitter jag helst där. Omgiven av skrivarhandböcker och inspirationslitteratur sitter jag antingen i fåtöljen om jag redigerar eller vid datorn om jag skriver nytt. Helst ska internet vara frånkopplat, alltså ingen telefon i rummet och programmet Freedom på datorn som eliminerar nätkopplingen under vald tid. Och alla bra skrivpass brukar börja med en kopp te och en bit choklad.

5 thoughts on “Var skriver du helst?

  1. Väldigt insprierande platser ni har.
    Själv skriver jag oftast hemma vid den vanliga platsen. Där ser jag väggen. Inget störande där alls. Men helst skriver jag borta, utomhus, på café, utomlands, på stranden, på väg någonstans – då skriver jag det lustfyllda, intrycken runt om. Det är bäst.

    • Just sådär vill jag också kunna göra. Brukar funka på café och har precis lärt mig att kunna skriva utomhus. Att skriva på stranden vore en dröm, parasollet är nog en författares bästa vän 😉
      /Heléne

    • Å Mia, det låter underbart att sitta ute på stan och skriva och bli inspirerad av det som pågår runt dig. Jag övar på det, men har så lätt att tappa koncentrationen mest hela tiden. Får öva mer helt enkelt.

      Johanna

      • Men hörni, det är ju faktiskt det fina det med det hela också, att man får låta sig avbrytas, titta på folk, riktigt iaktta dem i detalj. Samla intryck alltså. I och för sig, har heller inga som helst problem med att sitta och skriva utan att så mycket som rycka till ifall nån slänger kaffekoppar i golvet, och det kräver träning. Men man får alltså, det är nästan önskvärt, att man passar på att kolla människorna. Och ni kan till och med göra det tillsammans. Det är superkul att vara två och bestämma berättelser för folk man ser omkring sig.

  2. Haha, sant, Mia :). Jag älskar iofs att tjuvlyssna på folk, det både inspirerar till skrivande och är intressant. Från och med nu blir det mer caféskrivning för mig!

    Heléne

Leave a Reply

