Skrivtips: Hitta en partner

Ett skrivtips som jag sällan läser om är vikten av att ha en kompanjon, vän, eller kritikpartner i skrivandet. Jag har länge klarat mig på egen hand, men sjutton var skrivandet blev roligare när jag teamade upp mig med Heléne.

För tillfället är mitt liv är ute och tar en handfull berg-o-dalbanesvängar. Det rör sig inte om några större problem, bara helt vanliga i-landsbekymmer, men jag är glad över att hon står bredvid mig och pekar ut kompassriktningen med rak arm. Hjälper mig att fokusera på det som är viktigt och på allt som är bra och fantastiskt.

Som häromdagen när hon ringde.

“Du, jag ville egentligen bara säga att jag läste delar av din text igår och att den är väldigt bra. Dialogerna, karaktärerna, allt känns klart.”

Jag tappade talförmågan och hummade en aning.

“Just nu är jag inne i en lugnare del av texten, men vill ändå läsa vidare. Att få till den känslan är ju det svåraste av allt.”

“Det var bra”, sa jag och hade fortfarande svårt att ge uttryck för någon omedelbar glädje. Hon pratade om en text som i tankarna redan var förpassad till byrålådan.

“Jag ville bara säga att du inte ska ge upp. Du är så nära att vara färdig.”

Vi sa inte mycket mer, men det korta samtalet gjorde stor skillnad för vad jag känner inför texten. Det spelar ingen roll hur många förbättringsförslag hon utelämnar, det ovärderliga är att hon plockar upp mig när jag behöver det. Jag hoppas att jag kan göra samma sak för henne.

/ Johanna

2 thoughts on “Skrivtips: Hitta en partner

  1. Sant. Man behöver sina skrivsammanhang. Jag har några olika och det finns inget som känns så bra som när man låtit nån läsa, man har oroat sig, tuggat ner naglarna till ingenting och så får man höra att det är bra. Att det blir fint och fungerar. Det är det man behöver. Och sen också att de på ett klokt sätt säger vad som ska göras åt det där som inte fungerar förstås, eller som fungerar men behöver lite mer jobb. Så håll i varann bara, det behöver skrivande människor som ständigt åker upp och ner i träsket av att tro och inte tro på sig själv.

Leave a Reply

