Redigerandets våndor

Håller precis på att arbeta om mitt manus för första gången. Inser att det här med att arbeta om manuset i princip innebär att skriva boken igen. Helt från början. Det är typ inte en enda mening jag har behållit som den är, saker och ting stryks, läggs till och skrivs om. Kvarlevorna av det första manuset är nästintill obefintliga.

Gissar att folk skriver på olika sätt, en del skriver perfekta meningar och scener redan från början medan andra (läs: jag) skriver halvdana meningar och ofärdiga scener bara för att få ner det på print med vetskapen om att det sen ska skrivas om och kompletteras. Men även ”de stora” gör större justeringar i sitt andra utkast, se de här roliga bilderna på mark-ups på första utkast. Hoppas bara att min tredje redigeringsrunda inte blir lika arbetsam, vill ju komma någon vart nu och känna att slutet på boken är inom räckhåll.

Avslutar med ett citat av Neil Gaiman: For now, just get the words out. Get the story down however you can get it down, then fix it.

6 thoughts on “Redigerandets våndor

  1. Neil Gaiman citatet, hör till en av mina favoriter. Alltså det är så otroligt sant. Man måste ju ha berättelsen innan det finns nåt att fixa. Om man sen skriver om hela berättelsen, fint, eller om man skrivit rätt från början, fint – huvudsaken är att man får själva det där att jobba med. Så heja dig och redigera på bara!

  2. Håller med Gaiman, det viktigaste är att få ner berättelsen på papper, sedan kan man gå in och börja fixa. Vilket gav mig tillräckligt med energi för att få ändan ur vagnen och börja skriva på min tvåa som än så länge känns allt annat än himlastormande. Förmodligen är det jag som är lite urlakad. Hejar på dig och får energi av era inlägg.

    • Inte konstigt att du är lite urlakad nu när det händer så mycket ;). Men som sagt, bara man har det där är det lättare att fortsätta på det och få det till att faktiskt bli något. Och vad kul att höra att du får energi av våra inlägg. Det får vi av dina också!
      /H

  3. Amen sister! 🙂 Redigera tar lååååååång tid! Jag är ju i precis samma fas som du och redigerar nu för fullt. Har sparat att skriva slutet på manuset eftersom jag vill vara säker på vilken riktning historien tar först. Just nu känns det dock som att det är evigheter tills de där allra sista meningarna kommer skrivas! 🙂

    • Exakt det upplägget har jag också, dels för att jag vill att slutet ska bli korrekt men också för att jag vill ha lite kreativt skrivande kvar så att man har något att “längta” till..
      /H

Leave a Reply

