Fjärde riket

Har precis läst klart Fjärde Riket av Maria Nygren och pratade om den igår i bokcirkeln tillsammans med Emeli.

Den här boken är både medryckande och intressant. Och med ett väldigt intressant och viktigt budskap. Boken handlar om tre unga tjejer i en högstadieskola någonstans i Sverige (oklart var), Blenda, LSD och Penny. Blenda kommer ny till skolan och inser ganska snart att det inte riktigt finns någon plats för henne och att skolan regeras av Hedvig, en inte särskilt trevlig tjej. LSD och Penny, två andra tjejer i klassen är inte heller så förtjusta i Hedvig och tillsammans med Belnda bestämmer de sig för att studera Hitlers väg till makten, kopiera honom och på så sätt avsätta Hedvig som skolans drottning.

Både jag och Emeli var eniga om att det är ganska viktigt att veta bakgrunden och syftet till boken innan man läser den, då uppskattar man den desto mer och har lättare att ta till sig budskapet. För boken har verkligen ett viktigt budskap – vad händer egentligen med en människa som får makt? Och hur går det till när man själv tycker att ens tankar och idéer är helt rätta även fast alla andra bevisligen tycker att man har fel? Boken skildrar något obehagligt, en plats med utrymme för envälde och där föräldrar och lärare inte alls är med på vad som händer.

Boken är välskriven och spännande. Man fastnar för karaktärerna och jag gillar verkligen det här med att man har sympati för huvudpersonen fast ändå inte och att man hela tiden pendlar däremellan. Därtill är Nygren väldigt duktig på beskrivningar och eftersom jag just nu har snöat in mig på användandet av liknelser så måste jag säga att hon är riktigt duktig på att göra bra liknelser. På det sättet att liknelsen verkligen förstärker själva känslan hon vill förmedla.

Om man ska nämna något minus var det att en del av karaktärernas handlingar inte var så trovärdiga, snudd på lite långsökt. Men boken var bra och nu när jag har läst klart den kan jag inte låta bli att undra hur det går för tjejerna, det är nästan så att jag hoppas på att det kommer en ny bok om tjejerna (även fast jag inte tror att det är tanken). Jag vill definitivt läsa mer av Maria Nygren!

/ Heléne

Fjärde riket

One thought on “Fjärde riket

  1. Pingback: Fjärde riket | Booze'n'Books

Leave a Reply

