Att vara exakt

Jag bläddrade igenom ett dussin av mina skrivarhandböcker i jakt efter ett tips jag läst om för länge sedan och som jag ville dela med mig av för jag har stor hjälp av det.

Jag hittade inte tipset i någon av böckerna, så jag vet inte hur aktuellt det egentligen är, men jag tänkte att vi i alla fall kan diskutera saken. Det handlar om vikten av att vara exakt när det gäller antal i text. Att komma från vanan att beskriva saker och ting som några, någon, ett par, en stund och andra svävande benämningar.

Ska huvudpersonen laga pannkakor, så blir det oftast bättre om jag skriver att hon använder sig av fyra deciliter mjölk, istället för att skriva några deciliter mjölk.

När jag upptäcker att min text är vag och ändrar så blir den mycket bättre. Det kan hända att jag missuppfattat och förvrängt tipset med tiden. Hur gör ni?

6 thoughts on “Att vara exakt

  1. Ja det har väl att göra med att man hellre ska vara konkret i alla sammanhang i skrivandet. Alltså fundera på detaljer, några som sticker ut och gör att det blir tydligt. Då är antal en del av det menar jag. Så jo, det är ett bra tips.

    • Ja, det var säkert så tipset var formulerat från början, i det större sammanhanget rörande tydlighet. Det var ju bra att jag kom ihåg den där lilla delen om antal i alla fall. 🙂

  2. Jag tror det gäller det gäller ganska övergripande inom skrivandet, inte bara nummer. Specificera hundraser, bilmärken, färger, osv osv. det ger oftast mer levande bilder hos läsaren vilket påverkar hela läsupplevelsen.

  3. Jag är osäker på vad jag tycker i den här frågan. Eftersom jag är ingenjör använder jag mig av exakta tal hela tiden, det tillhör min vardag. Men att skriva “tre minuter senare” istället för “några minuter senare” känns lite väl exakt. Precis som att berätta exakt hur många tröjor som ligger på golvet istället för att skriva en hög. Några minuter och en hög kläder är nog tillräckligt beskrivande för mig. Tror jag. Har som sagt inte helt bestämt vad jag tycker, men jag lutar nog ofta åt det vagare hållet när det kommer till siffror.

    • Kan inte “en hög” vara ett bra exempel på ett mellanting, det är ju inte direkt de enskilda tröjorna längre. Eller som att använda “en handfull”. Och just när det gäller tid håller jag med dig, att en handling tar “tretton sekunder” är oftast helt irrelevant.

Leave a Reply

