Dubbla slag

Jag har varit sugen på att läsa Dubbla slag av Malin Persson Giolito ända sedan jag läste en intervju med Malins förläggare där hon berättade att manuset var det mest “färdiga” hon någonsin fått av en debutant. Jag citerar fritt ur minnet, hon kan mycket väl förklarat det på annat sätt.

Heléne hade två ex av boken hemma och jag fick det ena och började läsa utan att veta så mycket om handlingen. Historien följer Hanna, tidigare framgångsrik jurist som har svårt att få ihop karriären och livet som småbarnsmamma. Den berör livspussel, kärlek och glastak och för mig kryper händelserna, tankarna och problemen alldeles för nära mina egna bekymmer för att det ska vara ett nöje att läsa.

Jag hade hoppats på en spänningsroman i advokatvärlden, något av en svensk Grisham, men fick en historia som ligger alldeles för nära min vardag som bankanställd förstagångsmamma med panik över att jag snart ska börja lämna ungen på dagis. Det problemet ligger egentligen inte hos boken utan i mina förväntningar. Utan att ens läsa baksidestexten trodde jag mig välja en bok för en stunds verklighetsflykt, men fick det motsatta.

Malin målar upp både livet som jurist och det som småbarnsmamma med stor detaljrikedom och komplexa och verklighetstrogna karaktärer. Språket är lätt och dilogerna rappa. Jag gillar verkligen hennes sätt att skriva, men håller trots det inte boken som någon favorit. Dock kan jag rekommendera den till alla karriärsmammor som vill ha en stunds igenkänning. Själv tycker jag att det är alldeles för lite av själva spänningsintrigen.

20130824-150416.jpg

/ Johanna

2 thoughts on “Dubbla slag

    • Jag vet! Har spanat in den och ska ge mig på den så snart jag har betat mig lite längre ner i högen av fantasykurslitteratur. Ser fram emot det.
      / Johanna

Leave a Reply

