Tips i fantasydjungeln

Det har kommit önskemål om boktips från vår Fantasykurs och visst får ni det. Troligtvis har dock ni litteraturbevandrade människor redan läst de flesta av titlarna. Vi kan köra en uppdatering efter varje lektion så kanske det sammantaget finns något tips för var och en.

Kurslitteraturen till gårdagens lektion bestod av:
Lilith av George MacDonald
Alice i underlandet av Lewis Carroll
A Game of Thrones av George R R Martin
Både Alice och Lilith ses lite som föregångare till fantasygenren, så som vi definierar den idag.

Under lektionen blev vi även tipsade om att läsa:
The Sandman en grafisk roman av Neil Gaiman
Interview with the vampire (En vampyrs bekännelser) av Anne Rice.

/ Johanna

9 thoughts on “Tips i fantasydjungeln

    • Det är nog lite både och. Vi tänkte att fantasykursen kunde vara bra inför vårt gemensamma projekt, att man får inspiration men också att man lär sig lite. Men också förstås att fantasy är intressant och att vi vill lära oss mer. Inte helt fel med några poäng i litteraturvetenskap 🙂
      / Heléne

  1. Ljuvligt. Har faktiskt läst en bunt annat av MacDonald men inte just den där. Hela gubben räknas ju liksom som föregångare till fantasy. Och alla de andra har jag läst, men det är ju skoj att få kontrollera ifall man borde läsa nåt. Fantasy innehåller så mycket litteratur att det är kul med tips. Tack!

    • Fantasy innehåller en hel galax av böcker känns det som. Alla serier är typ åtta böcker långa dessutom. Kanske skulle pröva på något annat av MacDonald (ingen av oss tyckte att Lilith var sådär superspännande), har du några tips?
      / Heléne

      • Nänä. Har mest läst MacDonald för att liksom ha koll. Inte för att det var det roligaste nånsin. Men jag läser också böcker jag inte trivs med. Man lär sig grejer av det också.

  2. Jag är lite besviken på Neil Gaiman. Han anses ju vara en levande legend känns det som men jag blev inte imponerad av vare sig Amerikanska gudar eller Sandman. Det jag har upptäckt (eftersom jag läser högt för min nioåriga dotter om kvällarna) är att det finns väldigt bra fantasy för barn mellan 9 – 12 år som är riktigt bra. Serien med Percy Jackson är en av dem. Fablehaven-böckerna av Brandon Mull är suveränt bra men också Peter Bergtings Legenden om Morwhayle är väl värda att läsa. Karaktärerna är barn/ungdomar men jag som är över fyrtio kan lätt identifiera mig med dem. Bara som ett litet tips :).

    • Har inte läst Gaiman än men har haft så höga förväntningar.. Vad trist! Alla säger ju att han är så bra. Tack för tipsen! Fablehaven-böckerna har jag hört om, kanske ska ge dem en chans 🙂
      / Heléne

    • Den har inte jag läst faktiskt.. har bara sett filmen, för typ hundra år sen. Men är väldigt sugen på att läsa den. Gillar vampyrböcker, så härlig blandning av åtrå, mörker och blod.
      / Heléne

Leave a Reply

