Att planera om

Hade ju föreställt mig en ordentlig redigerarperiod. Jag skulle gå genom texten från första sidan till sista och ändra om, skriva om och fila till formuleringarna. Göra det läsbart. Och så inser jag nu när jag kommit ungefär halvvägs att det är för många lösa trådar som jag hela tiden tänker att jag ska “binda ihop senare”. Det är för mycket som är oklart för att det ska kunna bli någon slags helhet jag kan utgå från. Problemet är inte att jag har lämnat för många lösa trådar från början utan snarare att jag under redigerandets gång kommit på saker jag vill lägga till och dra ifrån och att jag vill förstärka vissa karaktärer, ge dem lite större och viktigare syfte medan jag kanske vill tona ner andra. Och detta för förstås med sig en hel mängd följdändringar i resten av texten.

Så nu har jag bestämt mig för att börja planera om och planera rätt. Gå genom texten och skriva ner kortfattat vad som händer och strukturera upp alla lösa trådar och hur de binds samman så att jag någon gång bestämmer mig för hur allting ska ske. Det känns bra. Och så får vi hoppas att resten av redigerandet kommer att gå som en dans. Nu kör vi!

/ Heléne

8 thoughts on “Att planera om

  1. Lite av den där orsaken gör att jag ofta inser att jag redigerar cirka 7 gånger. För att när en större sak ändras så blir det till att fixa annat. Men jag brukar köra igenom varje varv oberoende. Och då bara märka ut, att här måste det hända saker för att annars stämmer det inte. Och att jag fortsätter läsa igenom beror på att jag liksom vill se berättelsen. Men förstår precis vad du menar med att man liksom känner att man göra såna förändringar som påverkar allt.

    • Precis, lika bra att köra igenom, annars glömmer man allt man ville ändra. Längtar bara nu till jag tar mig genom första gången ordentligt, känns som så lång borta..
      / Heléne

  2. Gjorde samma upptäckt när jag gick igenom mitt manus. Redigerade 50 sidor, pillade och rättade till, insåg att det inte höll och skrev om rubbet från början. Jäkla jobb, men det blir så mycket bättre!

  3. Det är i princip så jag också gör just nu. Jag har sammanfattat vad som händer i alla kapitel i ett separat dokument och där har jag även noterat vad som ska ändras/ta bort/skrivas till. Det har visat sig vara ett fantastiskt bra redskap eftersom ju längre in i redigeringsvändan man kommer desto svårare är det att komma ihåg grundtankarna man hade i början! Lycka till!

    • Men det låter ju toppenbra med den där sammanfattningen. Ska nog också pröva att göra det och sen bara följa det stenhårt. Men känns bra nu, tror jag liksom måste sätta en grund och sen hålla den, så att jag kommer framåt nån gång!
      / Heléne

Leave a Reply

