Intervju med Katarina Persson (Del I)

Intervju med Katarina Persson, författaren till den underhållande och spännande romanen 90 minuter.

9789187433047_200_90-minuter

Taggade och aningen nervösa träffar vi Katarina Persson på Thelins café vid Fridhemsplan för vår allra första författarintervju. Med en värmande kopp te sätter sig Katarina mellan oss och berättar om sin resa, från skrivande tonåring till författare i väntan på den stora debuten. Hennes bok 90 minuter släpps officiellt den 19 september, men finns redan att köpa på Akademibokhandeln.

 Hur kom det sig att du började skriva?

Jag skrev mycket som tonåring, det var alltid en och samma historia och jag följde samma karaktärer i flera år. På den tiden skrev jag bara för min egen skull, de i min närhet visste att jag skrev, men ingen fick läsa. Historien blev ett omfattande verk och sträckte sig till slut över fjorton pärmar. Det var en vemodig stund när jag insåg att karaktärerna hade blivit vuxna och att jag inte tyckte det var roligt att skriva om dem. Efter att jag satt punkt för den historien slutade jag att skriva under ett antal år.

Vad fick dig att ta upp skrivandet igen?

Jag bodde i Italien, i Milano och saknade både tv och internet. Jag tog upp skrivandet för att ha något att göra, men också för att jag ville skriva något som skulle bli läst av andra. Plus att jag älskar amerikansk och brittisk chick-lit och tycker den typen av historier saknas i Sverige och jag ville ändra på det.

Vilka verktyg använder du i ditt skrivande?

Medan jag funderar och planerar använder jag en anteckningsbok. Den följer sedan med under hela projektet och parallellt med själva skrivandet antecknar jag idéer för hand. Fast när jag skriver på riktigt då måste jag ha min dator. Jag har provat att använda Scrivener, men det fungerade inte alls för mig, så Word är mitt huvudsakliga verktyg, tillsammans med internet för research.

Vilka inställningar använder du i Word?

Breda marginaler, 4,5 cm och ett och ett halvt radavstånd. Med de inställningarna motsvarar varje sida ungefär textmängden på en vanlig boksida.

 Var skriver du helst?

Jag skriver alltid vid mitt skrivbord och helst skriver jag på kvällen, ett bra pass sträcker sig mellan 18 och 02.

Andra delen av intervjun med Katarina publiceras på bloggen imorgon, under tiden kan ni kika in på Katarinas förlag, Frank, eller förbeställa hennes bok på Adlibris eller Bokus, eller bara ta en promenad till Akademibokhandeln och köpa den på en gång.

Katarinas blogg: www.katarinapersson.com

Leave a Reply

