Intervju med Katarina Persson (Del II)

Hur lång tid tog det att skriva 90 minuter?
Det gick fort att skriva råmanus. Åtta veckor. Sedan tog det tio månader att redigera igenom det hela, så ett år totalt. Jag började med 70 000 ord i råmanuset och slutade med ett färdigt manus på 126 000 ord. Det fanns en del att bygga ut, som miljöbeskrivningar, det måste jag alltid skriva till i efterhand för det är inget jag tänker på när jag ser scenen framför mig i första läget.

Kände du dig färdig med ditt manus när du skickade in det?
Ja, det gjorde jag. Jag hade använt både en lektör och en testläsare som hade gått igenom manuset på olika sätt, lektören mer övergripande för att se att historien hängde ihop och testläsaren hade kommit med mer detaljinriktad feedback. Manuset var verkligen genomarbetat och som jag förstod det var det något som min förläggare gillade.

Hur valde du ut vilka förlag du skulle skicka till?
Jag försökte hitta förlag som har en utgivning där min bok skulle passa och skickade till sex, sju olika förlag. Sedan hörde jag talas om att Frank förlag sökte manus inom feelgood-genren och mejlade dem. Jag vet inte vad jag tänkte egentligen, det var inte så att jag skickade iväg mitt manus utan skrev mer ett säljbrev om vad boken handlade om och frågade om de var intresserade av att läsa. Och det var de, som tur var.

Och hur gick antagningssamtalet till?
Det var faktiskt inget samtal. Jag fick ett kortfattat mejl om att de var intresserade av att ge ut min bok. Det gick ganska fort, jag fick svar bara efter ett par veckor. Då dansade jag krigsdans. Utgivningen fortsatte med samma tempo, jag blev antagen i mars och boken kommer redan nu i september.

Hur var det att jobba med en förläggare för första gången?
Det var skithäftigt att jobba med någon annan som var lika insnöad på mitt manus som jag var.

Du har valt LA som miljö i 90 minuter, har du varit mycket där?
Nej, aldrig. Men det gick bra att skriva ändå och det är ett roligt ställa att göra research kring. Jag använde Google Maps en hel del och läste på om restauranger och så. Det kändes inte alls som en begränsning att skriva om en stad där jag inte har varit. Tvärt om blev det mycket mer spännande att upptäcka ett nytt ställe. Och det är en härlig stad att ha som miljö i en riktigt chick-lit.

Långt efter att tekopparna var urdruckna pratade vi skrivande och böcker men till slut var vi tvungna att släppa iväg Katarina (även fast vi hade kunna prata flera timmar till). Fram till vi träffar henne nästa gång läser vi hennes bok 90 minuter och följer hennes arbete med nästa bok på bloggen. Katarinas bok ges ut på Frank förlag.

5 thoughts on “Intervju med Katarina Persson (Del II)

  1. Pingback: 90 minuter av Katarina Persson | Bokglam

Leave a Reply

