Intervju med Samantha Shannon, del 2

Här kommer fortsättningen på intervjun vi gjorde med Samantha Shannon.

Hur mycket skiljer sig det manus du gav agenten från den slutliga versionen?
Den slutliga versionen är längre och mer sammanhängande, det var ett par saker jag själv inte hade tänkt på som förläggaren uppmärksammade mig på och som jag ändrade. Sedan blev det ju klart att boken skulle få en uppföljare redan innan jag började slutredigeringen så jag kunde hålla slutet mer öppet än vad jag först hade tänkt när jag skrev historien som en fristående roman.

Hade du någon testläsare?
Den enda som läste mitt manus var en av mina favoritförfattare, Ali Smith. Jag hade sån tur, hon kom till universitetet på besök och jag pratade lite med henne om mitt manus och hon erbjöd sig att läsa det. Lyckligtvis tyckte hon om det och uppmuntrade mig att ta det vidare till en agent.

Hur mycket visste du om din fantasyvärld när du började skriva boken?
Jag tycker verkligen om att bygga och planera världar, det är något av det roligaste med skrivandet. Jag visste ganska mycket innan, jag visste till exempel hur Scion skulle vara uppbyggt, men sedan lät jag världen formas efter berättelsen och karaktärerna.

Hur håller du isär alla begrepp och hur håller du reda på hur världen fungerar?
Jag har det mesta i huvudet. Själva plotten skriver jag ned i en anteckningsbok, men det mesta har jag i huvudet. Samma sak gäller de kommande böckerna, i huvudet har jag en plan över vad som ska hända i varje bok, men jag är inte säker på detaljerna ännu.

Hur mycket visste du om Paige, huvudkaraktären, innan du skrev?
Jag visste på ett ungefär vem hon var, en streetwise och kaxig tjej, men som samtidigt är rätt osäker och ensam. Hon är sårbar samtidigt som hon är stark. Det är ingen speciell person som har inspirerat mig att skapa henne. Snarare var det så att jag hittade hennes röst direkt och den inspirerade mig när jag skrev om henne.

Det finns egentligen ingen direkt beskrivning av hur Paige eller refaiterna (antagonisterna) ser ut, hur kommer det sig?
Jag ville att läsaren själv skulle få föreställa sig hur de ser ut. Refaiterna ska vara obehagliga och jag tycker att saker oftast blir läskigare när man inte skriver rätt ut hur de ser ut utan att läsaren får skapa sig en egen bild.

Det är en genomgående mörk känsla i boken, hur fick du till den?
Det var Paiges röst och bild av världen och händelserna som fick mig att skriva ned allt, jag lyssnade på vad hon hade att säga. Sedan så beskriver jag inte allt det hemska som händer i detalj utan jag antyder snarare våldet i boken. Precis som när det gäller karaktärsbeskrivningen är det oftast läskigare om läsaren själv får föreställa sig vad som händer än att jag ska brodera ut allt.

Vilka läsare tänkte du dig när du skrev boken?
Jag var inte helt säker, men jag ville skriva om något annat än starka och häftiga sextonåringar. Jag visste tidigt att min karaktär skulle vara lite äldre och därför tänkte jag mig också en äldre läsare. Paige är nitton och jag tror att många vuxna kan identifiera sig med henne. Nu blev boken klassad som en vuxenbok till slut och det ger mig möjlighet att ta ut svängarna mer i kommande böcker. Jag behöver inte rygga för att ta med vissa ämnen.

Hur går det med andra boken?
Jag hade skrivit 30 000 ord i ett första utkast, men raderade det. Just nu har jag haft dåligt med tid till skrivandet, det är så mycket annat som tar fokus och det kan vara ganska besvärande. Genom skrivandet kanaliserar jag min kreativitet och jag kopplar av när jag skriver. Det jag kan säga om uppföljaren är att den kommer att utspela sig i London.

Din bok har varit med i många bokklubbar, är det något särskilt du skulle vilja att deltagarna diskuterar?
Själv tror jag att huvudtemat i min bok är vad frihet egentligen innebär. Det skulle vara roligt om mina läsare vill diskutera det.

Har du några ritualer/vanor när du skriver?
Först och främst skriver jag som bäst när jag är ledig och inte har något annat inbokat. Jag behöver en helt ren dag för att kunna skriva, annars blir det lätt så att jag har tankarna på annat. Jag försöker också att se mitt skrivande som ett vanligt jobb och går upp runt klockan åtta på morgonen för att skriva.
Jag skriver oftast hemma, men allra bäst skriver jag på Caffe Nero i Seven Dials där jag kan vila ögonen på alla bilar och människor som rör sig utanför. Monmouth Coffee är också ett väldigt bra ställe, jag älskar deras kaffe.

Har du några märkliga egenheter när du skriver?
Jag är väldigt känslig för hur ljuset är när jag skriver och jag kan justera persiennerna hur länge som helst så att ljuset blir rätt. Nu har jag också installerat ett program till datorn som gör att ljuset på skärmen dämpas när solen går ner, så att det blir behagligare för ögonen.

Har du alltid velat bli författare?
När jag var riktigt liten ville jag bli veterinär, men från tretton års ålder drömde jag om att bli författare.

Har du några boktips?
Jag gillar verkligen Game of Thrones, de böckerna är fantastiska. Jag skulle även vilja tipsa om en ganska ny bok, The night Rainbow av Claire King.

DSC_0009
Samantha signerar. efter lunchen som vi tyckte tog slut alldeles för snabbt.

Samantha Shannons bok Drömgångare finns bland annat att köpa hos Adlibris, Bokus och CDON.

3 thoughts on “Intervju med Samantha Shannon, del 2

  1. Tack för en bra intervju, det var spännande att höra hennes svar och nu blir jag sugen på att läsa boken! Hur 17 lyckades ni få till en intervju med henne, hon måste väl vara grymt påpassad nu?

    • Vad roligt att du gillade intervjun! När vi hördes tala om att Samantha skulle komma till Sverige och göra intervjuer ville vi gärna träffa henne och frågade helt enkelt om vi fick träffa henne. Modernista var coola nog att låta oss göra en egen intervju. Vi är himla glada för det, trevligaste lunchen någonsin! / Johanna

Leave a Reply

