Mer driv i huvudkaraktären

Har äntligen insett vad det är min berättelse saknar – lite driv i huvudkaraktären. Just nu händer saker henne bara, hon tar inte själv kontroll över saker och gör så att de händer. Det är rätt märkligt att jag inte har insett det förrän nu eftersom jag själv ogillar böcker där det bara råkar hända huvudkaraktären massor med saker. Läste en riktigt bra bok en gång och så läste jag uppföljaren som bara var så lam. Huvudkaraktären som i första boken var nyfiken, aktiv och driven var i andra boken helt handlingsförlamad. Hon råkade bara befinna sig på platser där saker hände.

Nu gäller det bara att komma på hur hon ska få saker och ting att hända och hur hon ska ta sitt liv i sina egna händer. Det ska inte heller vara så att det bara är hon själv som låter saker hända, tror det skulle räcka med en händelse för att styra upp berättelsen och komma bort från den tråkiga nickedockan.

Någon som känner igen problemet och som har några bra tips?

/Heléne

7 thoughts on “Mer driv i huvudkaraktären

  1. Mitt tips är att ge karaktären ett tydligt mål, eller en strävan, även om det bara är du som vet om det. Då blir det lättare att hitta det där drivet. Då finns det en anledning till allt hon gör och en motivation.

    • Alltså, det finns ju både anledning och motivation för det hon gör men hon gör inte särskilt mycket i nuläget. Men det får mig ändå att tänka på en grej jag kan slänga in så hon blir lite mer handlingskraftig…
      / H

      • Vad jag menar är att om karaktären har ett övergripande mål i storyn så blir det naturligt så att handlingen kretsar kring att uppnå det målet, och det som händer är en direkt konsekvens av någonting hon gjort tidigare för att nå dit och som kräver vidare action osv. De t gör karaktären mer aktiv än när saker bara händer henne

  2. Jag hade samma problem. Saker hände runt omkring min huvudkaraktär, medan hon observerade det. För att råda bot fick jag låta henne byta plats med andra karaktärer, så hon hamnade mer i hetluften. Då blev hon mer intressant, och hon blev tvungen att agera och ta ställning.

  3. Känner absolut igen det där, men huvudsaken är ju när man märker det för då kan man göra något åt det. Värre när man känner att det inte funkar men man inte fattar varför.

Leave a Reply

