Apropå noveller

Fantastiskt roligt att det blev en kvinnlig nobelpristagare och dubbelt fantastiskt att det blev en novellförfattare. Både jag och Johanna har tänkt beställa hem någon av hennes novellsamlingar och har stått och fingrat på dem i bokhandeln men har liksom inte kommit oss för att slå till. Synd… känns som att det skulle kunna ha vart vår möjlighet att ha läst en nobelpristagare innan denne blev en nobelbristagare.

Men känns som sagt kul att det var just en novellskrivande författare som fick nobelpriset i år. Fram till nu har jag aldrig läst särskilt mycket noveller (borträknat noveller i veckotidningar och kärlekskranka/bli-av-med-oskulden-noveller i Mitt livs novell). Men det senaste året har jag insett att jag faktiskt gillar noveller. Det är lite som en chokladask, man kan plocka lite som man vill och gillar man inte själva novellen i fråga så går det ändå så fort att läsa ut den att man inte behöver ödsla alltför mycket värdefull lästid på den.

De senaste året har jag bland annat läst novellerna i Båten av Nam Le. Hans novellsamling är som en resa runt jorden, från slummens och narkotikakartellernas Colombia till ensamhet mitt på överklassens Manhattan. Och allt däremellan.

9789127120167

För tillfället läser jag faktiskt en novellsamling, nämligen Karin Tidbecks samling Jagganath och även den kan jag varmt rekommendera. Det är en slags blandning av urban fantasy, skräck, science fiction och skrönor. Många av novellerna innehåller en slags vacker svensk vemodighet, både vad gäller karaktärerna, miljön och naturen, som liksom biter sig fast i en. Och samtidigt som att de är väldigt vackert skrivna och till och med kan vara roliga vill man inte gärna läsa vissa av dem en mörk kväll ensam hemma. Hennes noveller liknar inte något jag läst tidigare och man går liksom och klurar på dem efteråt – vad var det som hände egentligen? Det får bli veckans fantasy-tips!

jagganath

/Heléne

 

6 thoughts on “Apropå noveller

  1. Karin Tidbeck är fantastisk! Har du läst hennes Amatka? Läsvärd! Annars gillar jag också noveller, det är ett behändigt format när man har lite tid över och inte vill börja med en bok.

Leave a Reply

