Tillåt läsaren (eller tittaren) att slappna av

Jag är svag för matlagningstävlingar på tv och peppade hårt inför femmans Dessertmästarna. Har nu sett tre avsnitt, men inget av dessa har riktigt fått mig att stanna framför tv:n och engagera mig i vem av de tävlande som åker ut. Idag gick det upp för mig varför.

Dessertmästarna lyckas, trots att det är ett tv-program, att berätta mer än vad de faktiskt visar*. Visst, som tittare får vi följa med på hembesök till de olika deltagarna och det är programmets styrka, men själva desserttävlingarna visas bara i snabba klipp av vispar och såser, citroner som rivs och choklad som smälts. Det måste vara tv-världens version av telling istället för showing, för inte vid ett enda tillfälle visar de hur någon dessert blir till. Vilka knep är det som ligger bakom en snygg äpplegelé och varför misslyckades den blonda killen med glasögon med sin sufflé? Jag kan inte dra den slutsatsen själv, de måste visa mig som tittare och det gör de inte en enda gång. Den sista tredjedelen av programmet kretsar kring juryutläggningar där männen tävlar om att säga de suraste kommentarerna. Det är bara en massa tell, tell, tell.

Anledningen till att jag ens kom på det är tack vare ett tips från Carola om boken Show or tell, av James Thayer. Som e-bok kostar den bara tjugotalet kronor på amazon och den är min bästa läsning för stunden. Thayer skriver så smart att jag kan återberätta för min totalt ointresserade man om vad skillnaden mellan att visa och berätta är.

Thayer tar också upp anledningarna till varför det är bättre att visa än att berätta. En av dem är för att läsaren ska slippa anstränga sig. Berättar du måste läsaren skapa sig hela bilden själv, vilket den oftast inte gör och inte är särskilt road av. Du som skribent ska göra jobbet och måla bilden genom att visa, så att läsaren kan slappna av och njuta av underhållningen. Samma sak gäller för den som klipper ett tv-program antar jag.

unnamed
Dessert från Dessertmästarna. Bild lånad av Femman.

Kan bara tillägga att jag personligen också har massor kvar att lära på området.

/Johanna

* Denna förklaring är främst för min mamma och vänner som inte är intresserade av att skriva och kanske inte stött på begreppen berätta och visa:
Att berätta: Hon var trött.
Att visa: Hon gäspade stort och hade svårt att hålla ögonen öppna.

3 thoughts on “Tillåt läsaren (eller tittaren) att slappna av

Leave a Reply

