Helgintervju med Katarina Bivald, del 2

Här kommer fortsättningen på intervjun med Katarina Bivald. Sara, som vi hänvisar till nedan är huvudpersonen i Katarinas debutbok Läsarna i Broken Wheel rekommenderar.

Hur mycket påminner du själv om Sara?

Jag har ju själv jobbat i bokhandel och vår bakgrund påminner om varandras. Trots att jag inte själv tycker det så har mina vänner och min familj påpekat att jag ändå är rätt lik henne. Till exempel sitter jag ofta med näsan i en bok, helt omedveten om omvärlden, men det är nog främst bokvanorna som påminner om Sara, inte så mycket annat. Flera andra karaktärer i boken har dock lite av mig i sig, Caroline till exempel.

Det är en bok full av boktips, är det dina boktips rakt av?

Boktipsen är väldigt mycket baserade på de böcker jag tycker om.

Du skriver en del om Terry Pratchett, en författare vi är väldigt nyfikna på men ännu inte har läst – vilken bok rekommenderar du att vi börjar med?

Terry Pratchett är en fantastisk författare och nu såhär till jul passar det väldigt bra med hans Hogfather, som utspelar sig just under julen och den är dessutom riktigt bra som film också. Och alla böcker med Granny Weatherfax kan jag varmt rekommendera.

Amy nämner i ett brev till Sara att enda anledningen till att Joyce Carol Oates inte har fått nobelpriset ännu är ”att hon skriver för mycket. En sådan produktivitet går helt enkelt för hårt åt manliga kritikers självkänsla – hon skriver snabbare än de kritiserar”. Är det i själva verket din åsikt ;)?

Det stämmer. Jag tycker Joyce Carol Oates är en otroligt duktig författare och det är fantastiskt att hon är så produktiv. Min favoritbok av henne är Foxfire.

Sara tycker att chick lit läses bäst med en iskall cola och chips, gillar du också vissa snacks till vissa typer av böcker?

Jo, lite kanske. Just det där med chips och cola med chick lit kommer från en semester när jag var fjorton. Jag var utomlands med familjen och jag låg vid en pool i solen med ett glas cola med is och en skål chips och Stolthet och fördom. Det var bara jag, boken, chipsen, colan och poolen.

Skriver du på någon ny roman nu?

Under National Novel Writing Month för två år sedan började jag på ett nytt manus som handlar om en kvinna runt fyrtio som genomgår en existentiell kris när dottern flyttar hemifrån. Hon sätter upp en del mål för sig själv, till exempel köra MC, äga hus, träffa en bra man och börjar arbeta för att uppnå dessa. Det manuset har jag tagit upp nu och jag har kommit ungefär en tredjedel.

Är det annorlunda att skriva “tvåan”?

Nu begår jag färre nybörjarmisstag och uppstartssträckan blir kortare. Sedan funderar jag en del över karaktärerna så att de inte riskerar att bli för lika karaktärerna i den tidigare boken, men annars är mycket förstås detsamma. Det är väldigt roligt att skriva på något helt nytt.

Du som läser så mycket, är du med i någon bokcirkel?

Nej, bokcirklar är inget för mig, jag är inte så mycket för tvångsläsande. Däremot har jag och några kompisar haft en anarkistisk bokcirkel, vilken gick ut på att vi sågs och pratade om böcker vi hade läst och det kunde vara precis vad som helst. Skönlitterärt, fackböcker, någon fotobok eller barnbok. Alla fick läsa precis vad de ville.

Vad gör du helst en helg/hur ser den perfekta helgen ut för dig?

Den bästa helgen är oftast efter en jobbig vecka när jag bara är trött, för det är när jag är helt slutkörd jag kan vara inomhus hela dagen och läsa. Då laddar jag upp med fyra böcker och minst två i samma genre. När jag läser en typ av bok så har jag så svårt att släppa det sedan och vill bara läsa vidare i samma genre så då behöver jag en till liknande bok. Jag börjar med att gå upp på lördagsmorgonen, drar på mig morgonrocken och brygger kaffe. Sedan tar jag med mig kaffet till sängen igen och bara ligger och läser. Under dagen byter jag förstås plats, kanske till soffan eller köket. Jag pausar för lunch och eventuellt en promenad till affären för att köpa lite godis.

Mot kvällen går jag över till chips och cola och jag släpper aldrig boken förutom när jag lagar middag. På söndagen fortsätter jag i bästa fall att läsa men kanske inser att jag måste träffa någon annan och lyckas i sådant fall slita mig från böckerna för en tur till stan för cafébesök eller en öl. Lyckligtvis är min syster konstnär. Vi bor tillsammans och hon har full förståelse för mitt läsbehov och vet att hon inte ska störa eller ifrågasätta mitt val att stanna inne och läsa en hel helg.

Vi frågade även Katarina om hennes allra bästa boktips men hon hade svårt att bara nämna en bok, eller för den delen tio böcker, och återkommer därför med en lista på boktips som vi kommer publicera här på bloggen inom en snar framtid.

3 thoughts on “Helgintervju med Katarina Bivald, del 2

  1. Varje gång jag träffar min svärmor har vi en sorts anarkistisk bokcirkel. Vi pratar om all möjlig litteratur och hon läser ibland två till tre böcker i veckan beroende på hur tjocka de är. Där ligger jag i lä vill jag lova :).

    • Det kanske är när man har blivit svärmor och vardagen lugnat ner sig något som man tar sig tiden att läsa de där två, tre böckerna i veckan. Ser fram emot det. / Johanna

  2. Pingback: Kan vi ha sett embryot? | Bokglam

Leave a Reply

