Top Ten Tuesday – karaktärsnamn

Top ten tuesday

Veckans Top Ten Tuesday, som kommer från the Broke and the Bookish är top ten character names we love. Som vanligt top of mind och utan inbördes ordning:

0twilightcoveragameofthronesnewhc9789100114190untitled

Katniss Everdeen (Hungerspelen)

Bella Swan (Twilight)

Jon Snow (Game of Thrones)

Alberte (Alberte-trilogin)

Agnes Cecilia (Agnes Cecilia – en sällsam historia)

Draco Malfoy (Harry Potter)

Sol av Isfolket (Isfolket)

Aslan (Narnia-serien)

Mr Fitzwilliam Darcy (Stolthet och fördom)

Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump

harry1_147126539_savgrunden-hft-3-sagan-om-isfolkethaxan-och-lejonet322pippi_PAN 

Alla vi skrivande människor har med största sannolikhet lagt ned rätt mycket tid på att fundera ut namn som passar våra karaktärer. Och det är så viktigt. Både att det känns rätt för en själv och att namnet på karaktären känns trovärdig. Man vill kanske inte att den onda antagonisten ska heta Peter om man har en storebror som heter Peter (om man inte totalt ogillar sin storebror) men samtidigt kanske det känns märkligt att döpa en medelålders antagonist i en icke-fantasyvärld till Aeolanyira.

Hur tänker ni kring namn på era karaktärer?

7 thoughts on “Top Ten Tuesday – karaktärsnamn

  1. Jag brukar ha en ganska bra hum om karaktärernas namn redan när de dyker upp. Eller åtminstone vilken typ av namn. En Rebecca ger ju ett intryck medan en Molly ger ett helt annat. I alla fall för mig. Och sedan är det det här med ålder och associationer. En Ingmarie ger en bild betr ålder och en Julia en annan. Det är mycket att fundera kring. Och det är ganska kul tycker jag.

    • Precis, då kan man ge dem de där namnen pappan till barnet aldrig skulle gå med på ;). skulle verkligen vilja ha en karaktär som heter Vendela för det kommer jag nog aldrig få döpa mitt barn till
      / H

  2. Ja namn är viktigt. Men jag tänker mig också att man kan säga nåt genom att välja fel namn. Alltså en karaktär som heter fel och därför har svårt att känna sig rätt i sitt namn, i sin person. Ett inre dilemma genom det också.

  3. Namn är så himla kul! Och svårt…
    Förra våren skrev jag ett manus där jag bytte namn på min kvinnliga huvudkaraktär tre gånger och på min manliga två. Men nu är jag helnöjd!

Leave a Reply

