En vecka med NaNoWriMo

Jag vet faktiskt inte hur många ord vi är uppe i, men jag gissar att det rör sig runt 20 000. Vi har delat upp det så att vi skriver ungefär vart annat kapitel, men vi gör det simultant. Så kapitel ett och två författas samtidigt, tre och fyra samtidigt osv. Vi är medvetna om att vi kommer behöva sy ihop det mer i redigeringen, men det känns ändå som om manuset hänger ihop rätt bra. Eftersom vi är två har vi också det dubbla dagsmålet för antalet ord så det går fort framåt.

För mig är det en ny upplevelse att jobba så intensivt och bara tugga på. Jobbigt stundtals och om jag inte har stenkoll på vad som ska hända i scenen jag skriver gräver jag ner mig totalt och ringer Heléne och svär över att alla ord jag får ned bara bildar trams. I de stunderna är det en fördel att vara två och ha en partner som direkt kan plocka upp en och borsta av en som vore jag ett litet barn som ramlat i sandlådan.

Fast det allra mest fantastiska med att vara två som skriver är när Heléne skickar sina kapitel och det är på något magiskt sätt som om vår bok skriver sig själv. Det är ju verkligen ett experiment att skriva tillsammans, vi hade ingen aning om ifall vårt språk skulle passa ihop ens. Men det gör det! Det underliga är att när jag läser Helénes kapitel är det som om jag hade kunnat skriva dem själv. Och vi är om möjligt ännu mer förtjusta i våra karaktärer nu än tidigare. Fint värre!

20131107-201733.jpg
Är det något NaNoWriMo lär en så är det just detta.

/ Johanna

5 thoughts on “En vecka med NaNoWriMo

    • Ja, gör det, det är en fantastisk omväxling mot det vanliga ensamma harvandet. Gäller bara att hitta någon som vill skriva samma sak som en själv. 🙂 / Johanna

Leave a Reply

