Betraktaren av Belinda Bauer

betraktarenFör tillfället försöker jag propsa på alla jag känner Belinda Bauers senaste bok Betraktaren. En fantastisk fin historia som jag tror kan fängsla en stor grupp läsare.

Boken handlar om Patrick som förlorade sin pappa i en tragisk olycka när han var liten. Sedan dess har Patrick försökt hitta en förklaring till vad som händer när själen lämnar kroppen. Patrick har Aspergers syndrom och är så pass intensiv i sitt sökande efter ett svar att han anmäler sig till en universitetskurs i anatomi. Där går de, bit för bit, igenom en riktig människokropp för att hitta svar på varför personen har dött. Under kursen börjar Patrick misstänka att liket han undersöker kan ha mördats.

Det finns så mycket att lära av Bauers sätt att med några få meningar måla upp komplexa och originella karaktärer. De är mänskliga med sina brister, hemligheter och mörka sinnelag. Som läsare känner jag igen mig i deras strävan efter att skapa en trygg tillvaro.

Själva mordgåtan är spännande, men det som lyfter boken för mig är att jag hela tiden är nyfiken på hur livet ska utveckla sig för karaktärerna. Slutet är också väl sammansatt och jag blir glad att historien fortsätter att hålla fokus på karaktärerna hela vägen in i mål och inte bara på vem mördaren är.

Plocka upp den här boken, den är perfekt att läsa när årets mörkaste kvällar lurar utanför fönstret. När ni ändå är på gång, Bauers tidigare böcker är också ett tips. Kanske allra mest debuten “Mörk jord”, ett litet mästerverk som ritar om kartan för vad en kriminalhistoria kan vara.

/ Johanna (Som kan vara något partisk eftersom vi träffade Belinda i torsdags och hon var så himlans trevlig. Intervjun kan ni läsa här på bloggen nästa helg.)

2 thoughts on “Betraktaren av Belinda Bauer

Leave a Reply

