Helgintervjun med Johanna Wester

johanna-westerVi träffade Johanna Wester, författaren till den intensiva generationsromanen Nattsagor för sömnlösa, för ett samtal om skrivande, längtan och Stockholm. Vi fascinerades över att hon pratade nästan lika poetiskt och inspirerande som hon skriver och vi hoppas att ni ska uppskatta intervjun lika mycket som vi gjorde.

Hur kom det sig att du började skriva?
Första gången jag skrev det som skulle bli Nattsagor för sömnlösa var jag runt 23 år gammal. Tidigare hade jag mest skrivit dagbok. Liksom för många andra har det varit ett sätt för mig att lite lättare förstå både mig själv och min omvärld.

Du har ett väldigt poetiskt språk, föredrar du att skriva poesi eller prosa?
Jag föredrar att skriva prosa och jag tror att mitt språk behöver den stomme som prosan ger, en form som gör att min text blir mer konkret. Att skriva poesi kan bli lite vagt, men när jag skriver prosa är det en tydligare struktur för berättandet. Det är som att klä en julgran, det finns ett skelett där under att hålla sig till.

Vem skriver du för?
Visst finns det somliga människor i huvudet och hjärtat när jag skriver. Det är också mina närmaste som får läsa först och flera av dem har varit till direkt hjälp i skrivandet.

Var och när skriver du helst?
Jag frodas i färdandet, kan man väl säga, och skriver helst när jag är på väg. Eller så antecknar jag i marginalen av ett block under ett möte. Jag gillar tanken på att idéer är något man samlar på sig i alla möjliga sammanhang och sedan, hemma eller på ett café, kan man börja sammanfoga alla små bitar, flytta och fundera hur de kan användas. Det är som att snickra, bara det att man inte har virket hemma utan måste hämta det först. Jag har inga speciella vanor när det kommer till skrivandet utan tycker bara att det är viktigt att skrivandet är lustfyllt och lätt att foga in i vardagen.

Hur gick din antagning till?
Jag mejlade mitt manus till många förlag och då var det ett mindre förlag som var intresserade av att ge ut boken. Innan jag hade hunnit skriva kontrakt med det mindre förlaget, så hörde Natur och Kultur av sig och berättade att de också gillade mitt manus. Efter att ha funderat och våndats beslutade jag mig för att tacka nej till det lilla förlaget, trots att jag inte hade något avtal med Natur och Kultur utan bara hade börjat diskutera historien med dem.

Hur fortsatte sedan samarbetet med Natur och Kultur?
Tillsammans med min redaktör på Natur och Kultur inleddes en form av skrivarverkstad och vi gick igenom manuset tillsammans. Med hjälp av förlaget kunde jag plocka fram nerven i berättelsen, som de kallade det. Trots att vi hade en god relation och de lade ner en hel del tid och kraft på det var jag länge inte säker på att det skulle bli en bok.

En dag, precis när jag skulle in på en allvarlig jobbkonferens, fick jag ett röstmeddelande på mobiltelefonen där förlaget talade om att det nu var beslutat att min bok faktiskt skulle ges ut. Jag blev hur glad som helst, men kunde inte ge utlopp för glädjen på det viktiga mötet direkt efteråt. Det var en utmaning att bara lägga undan tankarna på boken just där och då.

Hur lång tid tog det att skriva Nattsagor för sömnlösa?
Arbetet med boken var en lång process där jag först skrev ett manus och sedan tog upp det igen flera år senare. Vända två skrev jag om i princip varenda mening, men den ursprungliga kärnan finns kvar. Min tanke var inte utgivning i första hand. Jag skrev mer för min egen skull och för mina närmaste, men jag fick stöd och uppmuntran i att ta det vidare.

Förändrades själva historien när du skrev om manuset?
I det första utkastet hade jag mest skrivit fragmentariska scener, så ett jobb var att knyta ihop det mer. Jag hade olika relationer till Olivia, min huvudkaraktär, första och andra gången som jag skrev på manuset. Det jag hade på hjärtat till en början, var inte riktigt samma saker som var viktiga för mig under omarbetningen och kanske skulle jag ha en tredje relation till Olivia idag. Jag är mer medveten om allvaret i omvärlden idag, men det är inte hon. Samtidigt kan jag inte skriva henne med hjälp av mitt vuxna jag, för hon är inte vuxen än.

Fortsättningen på intervjun kommer i morgon. Är ni intresserade av att läsa Johanna Westers Nattsagor för sömnlösa som ges ut av Natur och Kultur kan ni exempelvis hitta den på Adlibris, eller Bokus. (Bilden är lånad från nattsagor.se)

One thought on “Helgintervjun med Johanna Wester

  1. Pingback: Nattsagor för sömnlösa | Booze'n'Books

Leave a Reply

