Helgintervjun med Johanna Wester, del 2


nattsagor
I andra delen av intervjun med Johanna Wester går vi djupare in på hennes bok Nattsagor för sömnlösa och dess karaktärer. Dessutom bjuder Johanna både på bok- och Stockholmstips.

Liknar du Olivia?
Vi bor i samma stad, både geografiskt och andligen. En mångfacetterad stad med många mörka drag och många fantastiska drag. En vacker stad med en potential som vi nog båda tycker att den misslyckas att uppfylla. Jag ekar i Olivia. Hon är en marionettdocka som ger mig möjlighet att vara med om saker jag inte har – eller kanske ens vill – vara med om.

Vad är egentligen Olivias längtan – är det verkligen en längtan bort?
Vi lever i en kultur och samtid där längtan och hunger främjas. Vi ska ha sett allt och gjort allt, samtidigt är det viktigt att vara originell. Jag tror att det skapar en oorienterad längtan hos de som lever i den här kulturen. Att vara nöjd med status quo anses nästan fult, men man vet inte heller riktigt vad man istället letar efter eller hur man ska ta sig ifrån den plats man är på. Det är ett fängelse som man bara delvis har byggt till sig själv, det har byggts lika mycket av ens omvärld; av det konsumtionssamhälle som råder.

Vad känner du för Oliva?
Hon är väl närmast som en lillasyster för mig. Det är mycket som skiljer våra tankar åt, hon är ju bara nitton. Jag önskar henne allt gott och hoppas att hon nyktrar till lite och lyfter blicken. Olivia är besinningslös i sin längtan. Det gör henne oförsiktig med vad som verkligen är viktigt.

Vi vill gärna veta mer om slutet i boken. Hur kom det sig att du valde att avsluta berättelsen i ett ganska ovisst skede?
För att livet är just sådant. När som helst kan allt hända. Jag älskar att livet är så och därför kändes det självklart att boken skulle få sluta i en punkt där allt kunde hända.

Skriver du på en andra bok?
Just nu är jag på paus från mitt arbete för att studera litteraturvetenskap och vid sidan av det producerar jag en teaterföreställning. Det är ett spännande sätt att variera berättarformatet. Att skriva en ny roman vore roligt i framtiden, om jag har någon mer historia i mig.

Finns någon av karaktärerna i verkligheten?
Den enda karaktären som har funnits på riktigt är Suzy, en bartender som jobbade på Mondo för länge sedan. Jag hade ett nattligt samtal med henne för många år sedan och hon sa saker jag behövde höra just då, precis som hon gör till Olivia i boken. Jag har försökt hitta henne igen och berätta att hon är med i boken, men jag har inte lyckats.

Vill du tipsa om någon bok?
Till alla unga kvinnor skulle jag vilja tipsa om böcker av Nina Björk, Lyckliga i alla sina dagar, Under det rosa täcket och Sireners sång. Sedan gav Ta vad man vill ha av Louise Boije af Gennäs mig mycket när jag var i Olivias ålder. För äldre vill jag gärna tipsa om De små tingens gud av Arundhati Roy.

Vi är också lite nyfikna på dina bästa Stockholmstips eftersom staden spelar en stor roll i boken?
Oj, vad svårt, det finns så många bra ställen. Jag säger Katarinahissen, Södra teatern och jazzpuben Stampen i Gamla Stan.

Hur ser en perfekt helg ut för dig?
Det är när jag tillbringar en kväll med mina dyra vänner. Vi lagar middag tillsammans och sedan tar vi på oss peruker och går ut och sjunger karaoke och så dansar vi.

Nattsagor för sömnlösa kan ni bland annat hitta på Adlibris eller Bokus.

Johanna-Wester

Johanna på Culturbar där vi möttes upp för intervjun

One thought on “Helgintervjun med Johanna Wester, del 2

  1. Pingback: Nattsagor för sömnlösa | Booze'n'Books

Leave a Reply

