Julafton och Top Ten Tuesday

Top ten tuesday
Eftersom det är både julafton och tisdag idag passar veckans Top Ten Tuesday, (som vanligt inspirerad av The Broke and the Bookish) extra bra med sin lista över böcker vi önskar att tomten kommer förbi med senare idag.

Vi har valt fem var och för att inte förvirra gubben i helskägg är dagens lista personlig.

Heléne:

Wolf Hall av Hilary Mantel
Har ännu inte läst Mantels första bok om Thomas Cromwell och är riktigt, riktigt nyfiken på den. Är generellt väldigt förtjust i den tidsepoken och såg tv-serien Tudors ochfullkomligt älskade den. Jag har tidigare läst Philippa Gregorys Den andra systern Boleyn och såg filmen nu i helgen och har bara fått mersmak så det vore spännande att få lite inblick i den läbbiga Henrik VIII:s närmste man Cromwell (som också är riktigt läbbig). Ett extra plus är att det är så trevligt med historiska romaner så här runt jul.9780007230204_large_wolf-hall_haftad

Steglitsan av Donna Tartt
New York är sista destinationen i vår (min och sambons) långresa över jul och vi hoppas hinna med ett besök på the Met. Vore därför himla stämningsfullt att läsa Tarrts senaste där en tavla på det berömda museet spelar en central roll.9789100138882_200_steglitsan


Nyckeln
av Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg
Har precis köpt Eld och vore himla trevligt att ha alla tre där hemma i bokhyllan. 9789129677812_200

Den vita drottningen av Philippa Gregory
Mer engelskt historiskt, och lite mer specifikt om Rosornas krig (som har inspirerat många bra författare, däribland George RR Martin).
9789173516303_large_den-vita-drottningen

Vilken bok som helst av Terry Pratchett
Nu har jag hört så mycket om honom att jag bara måste läsa något snart. Så tomten kan helt enkelt välja och vraka bland alla Pratchetts böcker. En av hans julböcker skulle förstås vara att föredra.
hogfather


Johanna:

Nordiska väsen av Johan Egerkrans
Den enda bok som jag aktivt har önskat mig utanför denna lista. Jag har tjuvläst så mycket i Helénes ex under hösten att det börjar bli dags att skaffa ett eget. Behöver ett uppslagsverk som detta i min bokhylla.
18368557


Det naturliga köket av Mathias Dahlgren
Jag gillar tanken på att det någon gång i framtiden kommer att lagas avancerad och överjordiskt god mat i mitt kök. Tror att denna bok kan bidra med en hel del recept och tips. Om inte annat bjuda på ett par timmars underhållande matporr. Kan även tänka mig NOMA, alltså boken, men om tomten missförstår mig och kommer med ett restaurangbesök så går det också för sig.
dahlgren-mathias-det-naturliga-koket


Färgliv av Tricia Guild
Om en bok kan vara så vacker att man nästan dör så är denna det. Jag önskar att Tricia själv kunde komma hem till mig och inreda varje rum med sina fantastiska textilier och tapeter. Tills dess får jag drömma vidare om ett färgsprakande hem med denna bok i händerna.
fargliv

Max Dockvagn av Barbro Lindgren o Eva Eriksson
Jag börjar bli trött på Max lampa och Max boll. Det är dags att jag och Melker får läsa om killens dockvagn om kvällarna.
lindgren-barbro-max-dockvagn


Låna och Läs
eller Writer’s digest

Eftersom det är min lista struntar jag i alla regler som säger “inga önskningar om fler önskningar” för jag har hittat ett sätt att gå runt det hela genom att önska mig antingen ett medlemskap i Akademibokhandelns “Låna och läs” där jag får möjlighet att läsa 60 olika titlar. Eller så önskar jag mig en prenumeration på Writer’s digest, gärna en helårs.

977568fac20eab0b3b5941007770660e-700x370_julbillboard_14_11-24_12_ny   writers-digest-novdec13

2 thoughts on “Julafton och Top Ten Tuesday

  1. Min dotter fick Nordiska väsen i julklapp och jag roffade genast åt mig den :D. Den är guld för den som gillar mystiska väsen. Writer´s Digest har jag gett mig själv en digital årsprenumeration på som kommer först i februari. Hoppas du också fick något av det du önskade dig :).

    • Å, perfekt att kunna låna dotterns bok, ska tänka på det nästa gång släktingarna undrar vad Melker önskar sig. Jag fick faktiskt Nordiska väsen och en annan spännande urban fantasy-bok som min bror släpade med sig hem från USA, tror den hette Frozen, ska skriva mer om den när jag läst den. God fortsättning!! /Johanna

Leave a Reply

