Tema tempo

I dagens boklördag läste jag en intressant artikel om produktionstempot hos olika författare. För egen del är jag mycket fascinerad av ytterst produktiva författare. Jag tror inte att de skriver sämre. Tror mer att de har en förmåga att sätta sin inre kritiker i isoleringscell och sedan vara jäkligt fokuserade, målmedvetna och envisa för att skriva en bok på kort tid.

Är det något jag önskar i mitt skrivande så vore det att bli mindre tankspridd, krympa ställtiden och vässa förmågan att stå emot distraktioner som internet, disken och mitt evinnerliga tekokande mitt i den värdefulla skrivtiden.

Det är knappast rättvist mot mig själv att mäta min produktivitet med de som kan skriva på heltid, men det är ändå spännande att se hur långt det går att dra. En favoritartikel jag går tillbaka och läser ibland är denna om hur författaren ökade sin produktivitet drastiskt. När jag sedan läser Denise Rudbergs instagram, där hon frågar sig om hon kommer få ihop dagens skörd på tio tusen ord, då tänker jag att det borde vara möjligt att hålla NaNo-tempo varje skrivpass även för en heltidsarbetande småbarnsmamma. Så länge jag har koll på karaktärerna och konflikten borde min wc ligga på 2000 ord om dagen. Där är jag inte idag…

20140104-233014.jpg

/ Johanna

8 thoughts on “Tema tempo

  1. Jag tänker inte på det som att ju mer desto bättre. Tror det handlar om i vilken range man skriver bäst. Min ligger mellan 1500-3000 ord om dagen. Därefter börjar kvaliteten försämras och att pressa mig själv att skriva mer om jag inte har världens flyt har bara motsatt effekt. En del kan lätt skriva 5000 ord högkvalitativ text om dagen eller mer. Skulle jag försöka skriva 10 000 på en dag skulle jag ha kroniska nackproblem och förmodligen vara invalidiserad efteråt! Mitt all time high ligger någonstans på 6000, men det går bara i max två dagar, sedan måste jag boka in en tid hos naprapaten. To each their own! 🙂

  2. Jag håller helt med Kati här, tror det gäller att hitta sin egen gräns och ta reda på när man skriver som bäst. Jag har provat att skriva som gravid vid sidan av jobb och småbarn, som mammaledig samt på heltid och jag har insett att tiden inte är allt. Visst åstadkommer jag mer text ju mer tid jag har, men det är inte nödvändigtvis effektivt skrivande. Jag skriver som bäst i 2 timmar i sträck, sen dalar kvalitén, så jag föredrar hellre flera skrivpass än ett långt. Och 2000-4000 ord på en dag är min gräns, visst går det att tvinga fram mer, men det brukar ta längre tid och inte bli bra.

    • Självklart handlar det om vad man gör med den tid man har och det är nog det jag framför allt vill bli bättre på, att utnyttja min skrivtid mer optimalt. Om det innebär 1000 ord om dagen är jag mycket nöjd. Min övre gräns ligger nog också kring 2000-3000 ord. / Johanna

  3. Ja, jag är också lite fascinerad av produktiva författare. Men mest är jag det ifall de också får den där produktionen utgiven. Tror i och för sig att det gäller att ha höga försäljningssiffror också för att inte behöva ha fler förlag. Men å andra sidan, jag är nog fascinerad av de som skriver långsamt också. Såna där som kommer ut med en bok vart femte år eller så.

  4. 10.000 ord på en dag! Det är ju galet mycket. Jag håller med ovanstående talare också, Jag har inte så mycket tid men skriver kanske 800-1200 ord på 45-60 minuter, sedan måste jag pausa. För mig funkar lite i taget bäst och jag brukar vara hyfsat nöjd med det jag skrivit när jag läser det senare. Kanske skulle kunna mata på mer men … Fast det är klart, det skulle ju vara kul att bli klar snart :o) och i detta tempo tar det tid. Men livssituationen gör ju såklart sitt till också. Hade jag haft tid att lägga in flera korta pass så hade det ju gått fortare.

  5. Vet du, jag tycker 1500-3000 ord om dagen också är beundransvärt! Det är ju högre än NaNo-tempo och jag lyckades inte ens nå dit under november, så för mig vore bara det en fin ökning i ordmängd om dagen. Men jag håller med om det där att hitta sin range, efter 3000 ord är både hjärnan och ryggen i mitt fall i behov av paus. / Johanna

  6. Jag tycker det låter som ett strålande tempo baserat på den tid du har :-). Det är dit jag vill, att utnyttja timmen man har till övers på maximalt sätt. / Johanna

Leave a Reply

