Lite vin ökar kreativiteten – eller??

När jag skulle kolla upp lagerstatus på favvo-vinet idag fick jag syn på den här artikeln på Systembolagets hemsida om myter om alkohol där det står såhär:

“Några glas höjer kreativiteten.”

Det här är både sant och osant. Å ena sidan kan alkohol bidra till uppkomsten av mer originella idéer, eftersom det ger ett slags tunnelseende. (Vilket beror på att det begränsar förmågan att se saker från olika håll.) Å andra sidan blir resultatet ofta en besvikelse. Och själva hantverket försämras. Vilket kan förklara varför de flesta konstnärer, kompositörer och författare föredrar att skapa i nyktert tillstånd.

Alltså, jag älskar att ta ett glas vin under mina skrivarstunder och många av mina texter jag gillar mest har plitats ned med ett par glas rödvin i blodet. Jag tror att det är det där tunnelseendet som gör det. Sedan är det i och för sig också så att det har hänt att rödvinet några gånger gjort mig lite småtrött och sovsugen ett par timmar innan skrivpasset är slut. Vilket kanske inte är så bra.

Nåväl, ett glas rödvin fungerar bra för mig under skrivarstunderna så jag håller mig till det:

20140122-214346.jpg/Heléne

 

9 thoughts on “Lite vin ökar kreativiteten – eller??

  1. Haha, vad lustigt, för det händer att jag med tar ett glas vin medan jag sitter och skriver kvällstid. Men det brukar stanna vid ett. Kul att höra att det ökar kreativiteten. Huvudsaken att man får ur sig texten. Resten sköter redigeringen om, eller hur?

Leave a Reply

