The Great Gatsby – Del II i klassikerkvartetten

Min favorit av januaris klassikerhämta (1) var helt klart The Great Gatsby. Jag fullkomligt älskade The Great Gatsby. Omöjlig, olycklig kärlek, flådiga fester, champagne i mängder, ett megasomrigt New York, stora mansions, poverty vs wealth – vad mer kan man begära av en klassiker? Hade fruktansvärt höga förväntningar på den här boken och det känns så bra att jag inte blev besviken. Gatsbys öde slog verkligen an en sträng hos mig, och alltså… det där slutet… Slutet! Herremingud!

Det jag gillar allra mest med The Great Gatsby, förutom själva huvudstoryn och allt det där andra, så är det Fitzgeralds träffsäkra beskrivningar och konstateranden, han säger liksom grejer som man har tänkt på men aldrig satt ord på. Och det är ju helt fantastiskt när folk sätter ord på saker man har tänkt själv.

Gissar att de flesta av er känner till historien så drar ingen recap utan nöjer mig med att välja ut några favoritcitat:

“Let us learn to show our friendship for a man when he is alive and not after he is dead.” 

“The city seen from the Queensboro Bridge is always the city seen for the first time, in its first wild promise of all the mystery and the beauty in the world.”

“Life starts all over again when it gets crisp in the fall.”

“There is no confusion like the confusion of a simple mind…” Måste bara tillägga att i sammahanget i boken är det här alldeles, alldeles genialiska ord..

Och kolla den här finfina tavlan med ett helt underbart Gatsby-citat, skulle verkligen vara något för det bibliotek jag har tänkt att få till i den jättefina lägenheten vi ska köpa någon gång:

original_the-great-gatsby-book-page-quote

Om jag finge drömma så skulle jag vilja göra lika enkla, glasklara och samtidigt aha-iga konstateranden som Fitzgerald.

The Great Gatsby blir nummer 44 (en bok som också finns som film eller tv-serie) på Läsutmaningslistan.

/Heléne

2 thoughts on “The Great Gatsby – Del II i klassikerkvartetten

Leave a Reply

