Snuttifierad läsning

Den läsning jag får tillfället kommer i som längst 15-minuterssjok. Dessutom är jag en långsam läsare som vill ta in varje ord, njuta av mening. Resultatet blir att jag hinner fem, sex sidor åt gången och blir rätt less. Känslan är att det inte händer någonting i böckerna jag läser. Jag blir uttråkad och dessutom tar böckerna aldrig slut.

Vanligtvis brukar jag tröska mig igenom en bok jag har börjat på, oavsett vad jag tycker om den. Börjar tvivla på att det måste vara så. Samtidigt kan läsning vara trevligt utan att det “händer” så mycket hela tiden. Men nu har jag läst tre hundra sidor i Nyckeln och liksom inte kommit någon vart alls. Samma sak med Kyung-Sook Shins Ta hand om min mor, det enda som sker är att huvudpersonerna delar ut flygblad.

Ju mer jag funderar på det, desto mer inser jag att de böcker som ligger mig varmast om hjärtat är de som jag läst i ett sjok. Intensivt, då jag glömt att äta och sova. Då huvudpersonens tankar för ett dygn eller två blivit mina. Det är så jag vill uppleva böcker egentligen, inte i små kvartsdoser på tåget till och från jobbet. Jag måste nog bara jobba för att få in mer kvalitativ läsning i vardagen. För det är då böckerna blir som bäst.

20140212-205231.jpg

/ Johanna

3 thoughts on “Snuttifierad läsning

  1. “Ta hand om min mor” kräver tid. Jag behövde läsa den långsamt och länge och när jag gav den tid, så gillade jag den. Jag älskar också att slukas av en bok men det är ofta böcker om jag fått kämpa med, som sitter kvar längst.

    • Ok, då låter det som en strålande bok att fortsätta läsa på pendeltåget ändå. Fördelen med den är de korta avsnitten, det spelar ju ingen roll hur små snuttarna av lästid blir i just “ta hand…” finns det alltid en naturlig stoppunkt :-).
      Johanna

  2. Vet precis hur det känns när man bara hinner läsa ett par sidor i taget, man tappar helt intresset och boken får inte den uppmärksamhet den förtjänar. Jag sträckläser oftast och annars delar jag upp det i 2-3 sittningar, helst inte mer för då blir upplevelsen inte samma. Själv tyckte jag nog att det tog ca 300 sidor innan jag fastnade i Nyckeln, så om du bara håller ut lite så blir det svårt att lägga ifrån sig den sen 🙂

Leave a Reply

