Enkel matematik

Jag trivs bra på mitt nya jobb, men smider ändå planer på att i framtiden ge mig själv ett år då jag skriver på heltid. Enkelt räknat borde det fungera rent ekonomiskt om jag skriver nästa DaVinciKoden först.

Jag vill inte lägga alla ägg i just den korgen, utan funderar även över möjligheten att finansiera äventyret på egen hand. Enkel matematik ger att jag måste spara ihop 180 000 kr för att kunna göra det. (Beräknat på att jag klarade mig på 15 000 i månaden som föräldraledig).

Uträkningarna blir svårare när jag ska klura ut exakt hur länge jag måste spara för att nå dit. Borde nog banta min budget till en studentversion. Eller läsa om Dan Browns bästsäljare ändå…

20140214-211606.jpg

/ Johanna

5 thoughts on “Enkel matematik

  1. Jag drömmer också om att få skriva på heltid. Sitta i ett tyst och tomt hus utan krav på uppmärksamhet från andra. Ta en promenad då och då. Men så tvekar jag lite. Jag har ett arbete som jag älskar. Alla de utmaningar det innebär, möten med kollegor och problem som ska lösas för att verksamheten ska kunna fungera. Jag njuter ju av det också och inser att det idealiska vore att skriva några dagar i veckan och gå till mitt andra jobb resten av dagarna. Då skulle mitt liv vara optimalt :). Men det bästa vore ju givetvis att skriva den där storsäljaren och sedan vara tjänstledig ett halvår (räcker för mig) för att leva drömmen för en period. Resa runt i landet och signera böcker. Delta på bokevent och prata på workshops. Suck. En härlig dröm vi har som vi säkert når bara vi jobbar på och aldrig ger upp :).

  2. Haha, sånt där funderar jag också på! Dessvärre har jag många hål att stoppa sparade pengar i innan skrivledighet ens kan komma på tanken. Dessutom känner jag lite som Carola, att deltidsskrivande kanske passar mig bättre? Jag vet faktiskt inte hur effektiv jag hade varit om jag bara gått hemma och drällt hela dagarna. Men att jobba 50% och skriva 50% – det låter som en dröm för mig!!! 🙂

    • Ja, jag håller med. Deltid vore nig optimalt. Lite pengar att stoppa i alla hål, arbetskamrater, men ändå tid för både skrivande och en vanlig vardag. / Johanna

  3. Jag tycker absolut du ska prova på det nån gång i livet! Och det går att leva mer ekonomiskt än man tror, om man verkligen vill vara hemma och skriva. 50/50 kan vara en bra idé, samtidigt ser jag en stress i det också. Hur ofta gör man bara 50% jobb när man är anställd på 50? Risken är att man får en större arbetsbörda på jobbet och att de dagarna man sitter hemma och skriver inte heller räcker till för man tycker att det är så härligt att man vill hinna ännu mer. Men som ni uttryckt det här på bloggen tidigare, det finns nyanser även i himlen. Tycker det var så träffande 🙂

Leave a Reply

