En sån där dag

Igår hade jag en sån där fantastisk hardcore bok-dag som jag föreställer mig skulle vara min vardag om jag bara fick skriva och läsa på heltid.

Gick från jobbet redan vid tre och åkte ut till bibblan i Väsby för att möta upp mamma och lyssna på min gamla pianolärare Alexander som berättade om P.G. Wodehouse. Det var riktigt, riktigt intressant. Jag har aldrig läst något av Wodehouse tidigare men efter Alexanders författarporträtt och högläsning blev jag himla sugen på att läsa Wodehouses humoristiska berättelser om medelklass- och aristokratifolk på brittiska landsbygden. Nästa gång är det Dickens som är temat och jag ska verkligen se till att läsa något av honom innan, har nämligen inte läst något av den engelsmannen heller.

20140220-205351.jpg
Alexander tillsammans med en samling brit lit.

 

20140220-205404.jpg
Tre eftermiddagar under våren blir det afternoon tea och engelska författare, perfekt för en anglofil som jag.

Och kvällen spenderade jag med min klassikercirkel på Lux Dag för dag på Lilla Essingen (gudomligt god mat). Till igår hade vi läst Sartres Äcklet. Och om sanningen ska fram så gick det lite segt för mig med den här boken och jag satt och expressläste i baren precis innan middagen.

Och vad tyckte vi då? Jo… vi var nog alla rörande överens om att den var sjukt seg. Alltså, det är inte särskilt mycket driv i den där berättelsen. Det där med goal, motivation och conflict är inte riktigt Sartres kopp te. Eller så är det min analys av boken som är bristfällig, så kan det också vara.

Men han har ändå inte något särskilt mål den där Antoine Roquentin som är huvudkaraktär, jaget i boken. En dag vaknar upp ur sitt vanliga day-to-day-life (vilket går ut på att han driver omkring mellan caféer, någon restaurang och biblioteket där han skriver) och blir medveten om sin existens vilket medför en känsla av äckel. Det är just det där med existentialismen och det äckel han känner som är poängen med boken. Den var tydligen först tänkt att skrivas som en idébok men blev sedan (efter flickvännens Simone de Beauvoirs påhejande) en roman. Jag ska inte dra ut på beskrivningen av handlingen och vad som händer eftersom handlingen var lite torftig men måste säga att boken gav uppslag till en del diskussioner. Vi satt och bläddrade, letade meningar, läste högt, tolkade och försökte förstå. Vad är syftet med allt? Vad är syftet med ens liv? Och varför tycker den där Roquentin så synd om sig själv hela tiden? Varför är han en sådan översittare?

Har alltid velat läsa lite mer filosofiska böcker och gärna just klassiker med filosofiska inslag. Äcklet är ju en början men jag hoppas ändå att nästa filosofiska klassiker jag tar mig an är lite mer underhållande. Passar på att bocka av läsutmaningslistan och eftersom det här var Jean Paul Sartres debutroman så blir det nr. 27 på listan som bockas av.

 

20140220-205336.jpg
Ni ser hur det bläddras i böckerna och hur rödvinet flödar, klassikercirkeln på topp.

/Heléne

 

4 thoughts on “En sån där dag

  1. Pingback: Bokcirkel: Äcklet | Booze'n'Books

Leave a Reply

