Att uppskatta livet

Åt frukost tillsammans med Johanna imorse, för första gången på hundra år. Hennes nya jobb har snott alla våra frukostar! Och förutom skrivande pratade vi om att ha perspektiv på livet. Att allting inte är så svårt och jobbigt som man ibland får det att framstå, allt är inte så tokigt ändå. Visst, vi båda drömmer om att skriva på heltid och ibland är det alldeles för lätt att vara lite småsur och missnöjd över livet bara sådär generellt.

Som idag när jag kom hem så var jag bara allmänt supergrinig. Grinig för att jag var trött, för att kläderna kliade och för att det var stökigt hemma. Helt utan någon egentlig anledning och mest bara för att jag “kände för det”.

Och så kom allt det där vi pratade om imorse tillbaka nu ikväll när jag såg Jills veranda och Kristian Gidlund. Och nu sitter jag här. Rödgråten, tom och arg över hur orättvist livet är.

Vet inte om ni lyssnat på hans Sommarprat men det var helt makalöst bra. Och det lämnade kvar just den där känslan som är så sablans viktig – att man ska uppskatta livet här och nu. Livet kan man inte ta för givet. Och i det sammanhanget spelar inte missad skrivtid, obekväma kläder och en halvtråkig uppgift på jobbet någon roll. Jag trivs med jobbet, älskar skrivandet, alla de jag bryr mig om är friska och så som det ser ut nu så har jag hela livet framför mig.

Så imorgon ska jag andas in morgonluften djupare ner i lungorna, njuta av det märkliga vårvintervädret ännu lite mer, krama de jag tycker om lite hårdare, skriva några fler sidor och tänka på Kristians vackra ord om livet.

Skärmavbild 2014-02-26 kl. 22.32.01

/Heléne

4 thoughts on “Att uppskatta livet

  1. han lämnade många visdomar och kloka ord efter sig, Kristian. Tårarna rann även på mig igår. Man inser hur fel man tänker när energin läggs på oväsentligheter. Hoppas han nånstans kunde förstå hur mycket han påverkade många människor!

Leave a Reply

