Lässtatus – so far

Har hittills i år hunnit med åtta böcker. Ligger lite efter men jag förlitar mig ju helt på semestern, då kommer jag ta igen kvoten med råge. Så tänker jag. Ändå tycker jag att det har gått himla bra. Fyra böcker i korta februari hann jag med, inte illa för att vara mig.

Förutom de jag redan skrivit om i februari (Gone Girl och Äcklet), blev det läsning om neurotiska kvinnor och dystopi, nämligen Gustave Flauberts Madame Bovary och Veronica Roths Divergent.

20140303-130807.jpg
Madame Bovary var en lättläst klassiker och en riktigt bra bokcirkelbok. Den handlar om Emma som är gift, deprimerad och drömmer om ett mer flärdfullt liv. Anledningen till att den här boken ingick som en av feministklassikerna antar jag delvis beror på att Emmas liv styrdes av hennes tid och att hennes liv hade kunnat vara annorlunda om hon hade levt som kvinna idag och därmed haft större möjligheter och rättigheter. Notera, hennes liv hade kunnat vara annorlunda. För frågan är om det verkligen skulle ha varit så. Jag stör mig nämligen något alldeles fruktansvärt på Emma. Det var väldigt mycket tycka synd om sig själv, beklaga sig, stå över andra, etc. Och för mig var det en av sakerna som var mest intressant att diskutera – hade hon verkligen varit annorlunda idag eller hade hon bara låtit sitt liv styras av det som hände runtomkring henne även fast hon hade haft möjlighet att påverka själv?

Förutom den diskussionen gillade jag hela lyxkonsumtionsvinkeln, som tillslut drar ner henne helt i fördärvet. Men det som gör det till en feministklassiker är ändå att Gustave Flaubert inte skrev fördömande om henne, utan det var helt subjektivt skrivet vilket jag gissar inte var särskilt vanligt på den tiden. Nämligen att en kvinna fick bete sig hur som helst utan att bli totalt fördömd, vilket förstås gillas. Och jag gillade boken (även om jag inte gillade Emma) det var mycket att diskutera och man tänker en del på den efteråt, precis som en klassiker ska vara.

20140303-130914.jpg
Så till sist läste jag Veronica Roths Divergent och vad imponerad jag blir av den här unga författaren! Att få till en sådan komplex värld och samhällsstruktur är verkligen beundransvärt. Eftersom de flesta av er säkert har läst den ska jag inte tråka ut er med någon närmare beskrivning utan bara säga att det jag gillade med boken var att den var fartfylld, hade intressanta och komplexa karaktärer med många mål, saker som motiverar och konflikter – som en lärobok i GMC-skrivande. Gillar verkligen första delen i serien och ser fram emot att läsa resten av böckerna.

/Heléne

2 thoughts on “Lässtatus – so far

Leave a Reply

