Skrivandet är glittret

Idag blev det inte alls som jag hade tänkt mig. Jag hade planerat en liten skrivdejt med Johanna efter jobbet. Och jag hade verkligen sett fram emot det. Men så tog jobbet alltför lång tid. På tok för lång tid. Utmattad och helt tömd på energi blev det istället till att åka hem direkt.

Och inte blev jag piggare av att få komma hem – tvärtom, tokdäckade i soffan. I sådana stunder är jag inte direkt mitt bästa skrivar-jag. Tror liksom att den långa arbetsdagen och det faktum att jag gick miste om en skrivdejt tog udden av precis allt, ville liksom bara ligga på soffan och titta på sitcoms hela kvällen men hade liksom ändå den där gnagande tanken i huvudet som aldrig gör att man slappnar av – jag kanske borde skriva lite ändå..?

Såg den här bilden på Pinterest och det stämde bara alltför väl in på min dag idag: tumblr_mwxp24RgoU1svvvjio1_400
Ni vet… när skrivandet känns lite mer som ett måste än något lustfyllt. Mer som en tråkig hemläxa. Och det är sådär med skrivandet, det känns ibland som en enda lång och evig hemläxa. Så skuldfylld satte jag mig ner efter att jag hade ätit lite och tänkte att jag i vart fall skulle titta på texten idag. Och då insåg jag ju att jag älskar den där förbannade hemläxan!

Själva skrivandet är ju glittret i livet. Får jag inte skriva så blir jag grinig, jag känner mig allmänt missnöjd med livet i allmänhet och bara nere. Typ som en konstant PMS-tillvaro. Men när jag skriver och får drömma mig bort så glittrar allt igen. Visst, den där hemläxan kanske inte alltid är glamourös men den får mig att må bra.

orig

/Heléne

 

 

 

6 thoughts on “Skrivandet är glittret

  1. Känner sååå väl igen mig! Ibland känns det som värsta jobbiga hemläxan, men när jag väl sitter där och skriver så är jag ändå lyckligare än någonsin. Tanken har slagit mig att det är något fel på mig … 🙂

  2. Ja åh vad det är hög igenkänningsfaktor på det där. Åtminstone just nu när det lite känns som om jag vill och inte vill och vet att jag måste. Hoppas du hittar orken och skrivet.

Leave a Reply

