Helgintervju med Marie Lu, del 2

Hur fick du inspiration till huvudkaraktärerna Day och June?
Jag hade faktiskt skrivit om Day tidigare, i en text jag jobbade med i high school, så jag kände Day väldigt väl, jag hade tänkt på honom en hel del tidigare. June var lite svårare att skriva, särskilt som jag är väldigt olik henne själv. Hon är utmanande, och mycket smartare och mer analyserande än jag! Det gick så långsamt att skriva hennes kapitel, jag var tvungen att slå upp en massa detaljer på nätet hela tiden. En mening kunde ta en kvart att skriva, för jag hade ingen aning om sådant som hon har stenkoll på, som vad ett gem är gjort av eller hur lång tid det tar att ladda om ett vapen.

Delar av karaktärerna kommer från människor jag känner. Day är exempelvis väldigt lik min pojkvän, medan June är en slags tonårsversion av Sherlock Holmes. Tess, Day’s vän, är den jag själv liknar mest, jag var lite som henne i high school, något paranoid och försiktig. Kaede är nog den jag allra helst vill vara, under high school drömde jag om att bli stridspilot, men min syn tillåter tyvärr inte det.

Hade du en agent till hjälp när du fick Legend antagen?
Ja, det hade jag. Det var faktiskt min andra agent i ordningen. Jag hade haft en agent tidigare, för manuset jag skrev innan Legend. Dessvärre blev inte det manuset antaget och jag och agenten avslutade vårt samarbete. Det var tufft. Jag trodde att allt skulle lösa sig bara genom att jag hade en agent, men det visade sig att det var ännu svårare att bli antagen av ett förlag.

När vi inte lyckades sälja boken skrev jag inte på över ett halvår. Det var först efter det misslyckandet som jag började fundera på hur man egentligen skriver. Jag läste handböcker i skrivande och insåg att jag inte hade en aning om vad dramatiska kurvor eller karaktärsscheman var. Med Legend kunde jag jobba mer medvetet och tillsammans med min nya agent gick vi igenom manuset i detalj, innan hon tog det vidare till några förlag.

Vilka läsare hade du i åtanke när du skrev Legend-serien?
Jag hade inga särskilda läsare i åtanke, för mig var det enbart en rolig historia som jag själv ville läsa. Det var inte heller självklart att det skulle bli en ungdomsbok utan det var något jag kom fram till i diskussion med förlaget. När jag började skriva var dystopisk sci-fi typ det osexigaste man kunde skriva och det var inga ljusa utsikter om att sälja stora upplagor. När jag väl var klar med boken hade Hungerspelen börjat slå stort och plötsligt var min timing perfekt.

Vad skriver du på nu?
Jag har skrivit en helt ny serie som släpps i USA nu i höst. Det är YA fantasy som utspelar sig i renässansens Italien efter digerdöden. Pesten har medfört att vissa människor har fått superkrafter, typ X-men möter Assasin’s Creed.

Kan du tänka dig att skriva inom en annan genre framöver?
Jag vill nog inte gå utanför science fiction och fantasy, men skulle kunna tänka mig att skriva något inom magical realism. Det kommer däremot alltid finnas en kärlekshistoria i mina böcker.

Har du några ritualer/vanor när du skriver?
Jag är en morgonperson. Jag skriver som bäst mellan klockan åtta på morgonen till klockan två på eftermiddagen. Plus att jag måste lyssna på instrumental musik när jag skriver, möjligtvis kan det ligga sång på spåren om den sjungs på ett annat språk än engelska, annars blir det alldeles för distraherande. Jag brukar lyssna på en del soundtracks, bland annat några som heter Two steps from hell som gör väldigt mycket musik till filmtrailers.

Var skriver du helst?
Tidigare kunde jag bara skriva på mitt kontor hemma, men nu i samband med allt resande har jag lärt mig på att skriva på hotell och flygplan.

Skriver du för hand eller på dator?
Själva romantexten skriver jag uteslutande på dator, men numera skriver jag ner anteckningar, saker jag kommer på, för hand i en anteckningsbok.

Har du några bra skrivtips?
Var inte rädd för att skriva något dåligt, det bästa är att lära sig den hårda vägen genom egna misstag. Jag hade väldigt svårt i början för det, jag ville skriva perfekt, vilket kan hindra en många gånger. Det är okej att skriva dåligt, huvudsaken är att du får ner det på papper och sedan kan du ändra texten. Det kan vara svårt att tänka så ibland men kom ihåg att ingen skriver perfekta första utkast. Till och med din favoritförfattare skriver dåliga utkast.

Hur ser din perfekta helg ut?
Jag älskar regnigt och kallt väder, vilket inte är helt ultimat eftersom jag bor i L.A. Men om det är kallt och regnigt så vill jag sitta inomhus och läsa, kanske spela piano och ta en afternoon tea, helst i en mysig stuga. Någon gång skulle jag vilja bo utomlands så jag får uppleva det där dåliga vädret.

Marie Lus andra bok, Prodigy, har nyligen getts ut på svenska på Modernista. Hennes böcker finns att bland annat att köpa på:

– Adlibris
– Bokus
– CDON

Del 1 av intervjun kan du läsa här.

2 thoughts on “Helgintervju med Marie Lu, del 2

  1. Pingback: The Young Elites | Bokglam

Leave a Reply

