Skrivlunch är den bästa lunchen

Jag och Heléne börjar bli veteraner på att mixa ätande och skrivande, så pass att vi har ett klassificeringssystem. Inget avancerat, men det är skillnad på frukost, frukost med skrivprat och skrivfrukost. Samma sak gäller lunch, lunch med skrivprat och skrivlunch.

Vanlig lunch har man med kollegorna på jobbet, i mitt fall oftast i kontorets lunchrestaurang. Det är ju trevligt, men lunchen byts hastigt ut om det erbjuds något av de senare alternativen.

Lunch med skrivprat innebär oftast trevligare lunchställe med ATMOSFÄR. Till en sådan behöver man sällskap och ska helst ha laddat upp med viktiga ämnen och frågor rörande böcker eller problem i sitt eget manus. Det skvallras och tipsas en hel del och ofta hamnar samtalet lite väl långt utanför det tänkta scoopet.

På en skrivlunch skriver man. Lunchen kan vara planerad eller spontan av drop-in-slag. Fokus ligger inte på mat eller prat utan att på äta fort, minimera samtalet och använda matpausen till att skriva så effektivt som möjligt.

Idag körde jag skrivlunch solo på K25. Tycker deras små bord på läktaren längst in i lokalen är i perfekt arbetshöjd. Dessutom har man fin utsikt över lokalen och får snabb servering. Plus ett par hundra nya ord i manuset.

20140415-155428.jpg

Imorgon blir det skrivfrukost. Eller var det frukost med skrivprat? Tror inte vi specificerat det än, men i alla fall ingen vanlig frukost.

/ Johanna

4 thoughts on “Skrivlunch är den bästa lunchen

  1. Vad härligt det låter! Ibland önskar jag att jag också hade en skrivkompis men tyvärr är det ingen av mina vänner som skriver. Men att sitta ensam på café och skrivfika är inte heller så dumt, även om man är där själv! 🙂

    • Jag var också väldigt ensam i mitt skrivande tills jag träffade Heléne på en skrivkurs. Det är ju en lyx att ha sällskap i en annars väldigt ensam hobby, men samtidigt så himla lyxigt att gå iväg och sitta på cafe själv och skriva. Det ska jag göra imorgon efter jobbet när alla andra drar på påsklov. / Johanna

Leave a Reply

