Mörka hemligheter

Karaktärer och mörka hemligheter är oftast ett vinnande koncept, det gör dem så mycket mer intressanta. Jag är oftast för snäll när det kommer till mina karaktärer och hemligheter, de blir liksom snarare helgon med städade garderober än intressanta personer med brister och skelett i garderoben. Det är kanske inte alltid så spännande att läsa om.

Har liksom klurat lite på en mörk hemlighet för en av karaktärerna men den blev också lite för snäll och inte helt tillskruvad. Men så idag såg jag på Buffy och i avsnittet jag såg berättade hennes vampyrpojkvän Angel om lite mindre smickrande saker i sitt förflutna. Otrevliga saker han hade för sig för en sisådär 300 år sedan, som fortfarande grämer honom och som påverkar hans relation till andra vampyrer i Sunnydale (där Buffy och Angel bor). Men oavsett det så gillar man fortfarande Angel, hans mörka hemlighet gör honom bara mer intressant.

Och jag tänkte då att min karaktär också måste få ha en hemsk hemlighet, han kommer fortfarande vara likeable. Och så kom jag på ett finfint sätt för huvudkaraktären att få reda på den mörka hemligheten. Känns så bra när saker och ting faller på plats. Plötslig händer det.

Nu ska jag fortsätta skriva om mörka hemligheter och hetsäta Anton Bergs mandelägg. Bjuder på en bild på Angel, den snälla vampyren med mörka hemligheter:

Angel Buffy

/Heléne

4 thoughts on “Mörka hemligheter

  1. Och det finns nog få saker som är bra att inspireras av som Buffy. Så många nivåer i karaktärer, dramaturgi och handling. Säger jag som kollat igenom den serien så många gånger att det är lite vansinnigt.

  2. Jag gillar mörka garderober men inser att min karaktär också har en ljus och välstädad garderob. Åh andra sidan stökar hon till den allt eftersom :).

    • Men det är ju bra, om man stökar till sin garderob då och då ;). Den karaktären som fick en mörk hemlighet behövde det verkligen. Sen har jag ett par karaktärer som har ganska städade garderober men, precis som dina, tenderar att stöka till dem :).

Leave a Reply

