Inte blind än

Insåg igår att jag har mer redigerande kvar i mitt manus än vad jag tidigare trott. Vissa delar av texten har vilat länge och när jag nu läste för stt kolla att allt var ok, insåg jag just det motsatta. Det finns massor kvar att arbeta med. Bara kavla upp ärmarna och ta itu med det på nytt.

Det är ju nedslående att liksom glida tillbaka i processen, men jag försöker tänka positivt. Så länge jag inte är blind för texten så finns det ju fortfarande möjlighet att göra den bättre. Hitta ett bättre flyt, smidigare övergångar och täta logiska luckor. Dock var det en positiv upptäckt att de delar jag arbetat absolut mest med är mycket bättre än övriga. Det ger hopp om att resten kan följa samma utveckling.

Blev extra inspirerad att ta tag i redigerandet när jag hittade inslaget “Lektören läser” i senaste numret av Skriva. Där får man följa hur lektören Johanna Mo jobbar rent praktiskt med en text och vad hon föreslår för ändringar. Stephen King gör samma sak i sin Att skriva och jag älskar sådana lärorika och konkreta exempel.

20140419-224938.jpg

/ Johanna

One thought on “Inte blind än

  1. Jag har blivit förtjust i känslan av att se hur en text kan göras bättre. Den första, och kanske andra gången jag läser ett stycke jan jag tycka att det är uselt. Men den tredje gången ser jag att det inte alls är uselt utan bara har för många si, eller för få så, eller måste varieras / broderas ut / stramas upp mer. Lycka till med redigeringen!

Leave a Reply

