En frisk fantasy-fläkt

Över påsk läste jag första delen i Gail Carrigers serie om Alexia Tarabotti, Själlös, som utspelar sig i det viktorianska London bland vampyrer, varulvar och märkliga tekniska apparater som kan utföra både bra men också riktigt hemska saker.

sjallos_Gail_Carriger

Med sitt parasoll till hjälp tar sig huvudpersonen Alexia genom allt från tebjudningar med gräddbakelser, promenader i Hyde Park, sin tråkiga familjs IQ-befriade dravel till flirtar med en stor varulv och kamper med vampyrer.

Själlös är både rolig, spännande och fartfylld. Jag har inte läst något liknande förut så för mig var det här helt klart en frisk fläkt bland all fantasy jag tidigare läst. Försöker just nu jobba en del med mina liknelser när jag skriver (eftersom de ofta känns platta och fantasilösa) och Carriger klarar verkligen konststycket att enbart använda liknelser på ett sätt som passar i miljön.

Själlös ges ut på Styxx, ett förlag som är inriktat på fantasy, science fiction och skräck, ytterligare en frisk fantasy-fläkt, spanade genom deras utgivning och fanns en hel del titlar jag blev riktigt nyfiken på, både svensk och utländsk fantasy.

Bockar härmed av nr. 12 på Läsutmaningslistan (en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en skepnadsskiftare).

/Heléne

One thought on “En frisk fantasy-fläkt

Leave a Reply

