Att lösa skrivproblem

Nu när jag har skrivit om har jag stött på en hel del problem med min historia, konflikterna håller inte riktigt, det blir för spretigt och det har vid flera tillfällen varit oklart hur jag ska få ihop alla trådar. Det allra bästa för att lösa de här problemen är förstås att fortsätta skriva även fast det känns motigt. Det är när jag har längre uppehåll som alla problem tornar upp sig när jag väl sätter mig igen.

En annan sak jag har märkt hjälper är att gå ifrån manuset då och då och pyssla med annat som inte är särskilt tankekrävande. Till exempel diska och tvätta. Då är det som att manuset letar sig in i tankarna (eftersom det jag håller med är så fruktansvärt tråkigt) och jag kommer på alla möjliga lösningar. Jag vet att många blir hjälpta av att promenera eller springa. När jag går eller springer har jag dessvärre lite svårt att tänka så konkret och dessutom är det för långt, både avståndsmässigt och tidmässigt, från manuset. De korta pauserna är mest effektiva för mig, då är problemet färskt i minnet och jag hinner dessutom tillbaka till datorn innan jag hinner glömma min fenomenala lösning.

Vad fungerar bäst för när det kommer till att lösa skrivproblem?

/Heléne

6 thoughts on “Att lösa skrivproblem

  1. Jag tror faktiskt det är när jag springer (om det inte är en tung springdag för då går det inte att tänka alls:o)) eller när jag ska sova eller när jag åker bil för mig själv. Halvtimmen till jobbet är guld värd. Bara jag och mitt kaffe och den väl invanda vägen:o)

    • Att försöka sova är rena medicinen för skrivarhuvudvärken. Kommer alltid på en massa bra saker precis när jag ska sova och får tända lampan och leta fram anteckningsboken eller mobilen minst tre ggr innan jag är redo att sova.
      /H

  2. Diska, hänga tvätt och åka bil är perfekta stunder för reflektion. Eller precis när jag ska somna, då brukar de mest fantastiska idéerna uppenbara sig 🙂

    • Allt sånt där praktiskt tycker jag funkar så bra för då behöver man inte alls tänka på det man gör. Man kan helt ägna tankarna åt manuset.
      /H

  3. Just det där. Skriva sig fram till en lösning eller göra nåt monotont som låter tankarna flyga. Eller sen då att kolla på en film, som igår, och se en lösning på något jag funderat på. Dvs. det som författare ägnar tid åt, samla på sig av vad andra gör. Kan också kallas “stöld”.

Leave a Reply

