Som en fortsättning på helgens inlägg om chick lit…

Jag läser Sophie Kinsellas Flickan från tjugotalet nu och gillar den på alla sätt. Den är rapp i både text och intrig, skruvad på ett helt orealistiskt sätt men ändå skriven så att jag köper handlingen och karaktärerna är fina, riktigt fina och finurliga.

Den handlar om Lara som får besök av sin döda släkting tant Sadie i form av en ung, rättfram Charlestondansande kvinna. Sadie vill ha hjälp att hitta ett försvunnet halsband, men hon tjatar också om att Lara ska dejta i hennes ställe och dessutom lära sig ett och annat om stil och finess längs vägen.

Boken är rolig, pinsam-rolig, och jag vrider mig av obekväm stress samtidigt som jag skrattar när jag läser. Härom kvällen när vi hade gått och lagt oss låg jag och läste och skrattade, tyst visserligen, men ändå så att hela sängen hoppade och Staffan, som just hade somnat, vaknade igen. Det är imponerande det där, att lyckas skriva så att läsaren skrattar högt.

Kan tänka mig att flera av er har läst boken, om inte – gör det!

20140521-211731-76651223.jpg
/ Johanna

2 thoughts on “Som en fortsättning på helgens inlägg om chick lit…

Leave a Reply

