I need the lyx…

Det här med lyx när jag skriver har blivit något alldeles nödvändigt. Allting blir liksom lite enklare när jag har riggat upp med lyxigheter. Choklad, något gott doftljus och te eller som ikväll, ett glas rött, nötter, bresaola och kvällssol på balkongen.

Det gör skrivandet roligare och lättare helt enkelt. Att få sitta ner med mitt manus och alla gottigheter blir som en belöning efter en lång dag på jobbet.

20140522-211356-76436003.jpg

Min mac har nog varit det bästa köpet någonsin, det gör skrivandet ännu lättare. Allting blir så mobilt och jag kan skriva på dator utomhus! För mig som lider av extrem väderstress (jag måste vara utomhus när det är varmt och soligt), är det här helt revolutionerande både för skrivandet och välmåendet.

Igår tog jag med mig datorn till restaurang Knut vid Tegnérlunden, skulle iväg på middag och passade på att skriva innan och lyxade i vanlig ordning till det lite:20140522-211354-76434362.jpgLite skrytbild på mitt fina datorfodral från P.A.P. – även det en del av skrivlyxen. Jag menar, det är inte bara mat och saker omkring en som gör det hela lyxigt, det är även tillbehören i sig.

Nu har solen gått ner så nu är det tillbaka till soffan där jag sitter som allra bäst med min dator. Har nästan, med betoning på nästan, skrivit klart slutet. Den andra halvan av mitt manus har justerats om en hel del, allt är i grunden detsamma men scener har stuvats om och plockats bort. Är lite trött nu på att ändra så mycket och det kliar i fingrarna efter lite språklig redigering. Så jag lämnar slutet åt sidan så länge och börjar om från början med finputset.

/Heléne

 

Leave a Reply

