Nästan halvtid

Nästan tre veckor in i juni, snart halvtid och det är dags att göra en liten lägesrapport på Läsutmaningen.

Nitton böcker avbockade hittills, inte ens en bok i veckan! Mitt mål var 52 böcker i år och det har uppenbarligen inte alls gått enligt plan… Hoppas på semestern och lugna dagar under sommaren för att komma ikapp.  Att jag kommit efter skyller jag på ett par tjockisar som betats genom och som tagit lite längre tid än väntat, exempelvis Great Expectations, Steglitsan och Nattfilm. Då har jag fortfarande kvar ca 20 sidor på Steglitsan och en pyttebit kvar på Nattfilm (bokcirkelsträff imorn) så snart kan jag bocka av ytterligare två böcker på listan.

Men passar på att nämna Karin Boyes Kallocain som vi läste i klassikercirklen för nästan två månader sedan men som jag glömt att skriva om. Kallocain utspelar sig i ett samhälle i dystopisk miljö där landet är uppdelat i funktionella områden. Huvudpersonen, Leo Kall, bor i Kemistaden och tar fram ett dundermedel som får människor att tala sanning men även berätta sina innersta hemligheter.

boye-karin-kallocain

Kall är en god medborgare men saker och ting händer som gör att han ifrågasätter både sin egen uppfinning men även samhället han lever i.

Det här är en intressant bok att diskutera – särskilt likheterna med dagens dystopiska böcker men även hur en person agerar i ett samhälle vilket även får en att fundera över hur mycket man själv accepterar utan att ens tänka efter. Och hur skulle man själv agera i ett järnstyrt samhälle?

Tycker att boken stundtals blev seg med för långa monologer och styltigt språk men, som sagt, intressant dystopi och karaktärsutveckling. Bockar av p. 39 på Läsutmaningslistan – En bok som utspelar sig i framtiden.

Så… 20 böcker avbockade och 32 böcker kvar. Hur ska jag hinna??

/Heléne

2 thoughts on “Nästan halvtid

Leave a Reply

