Skuggpojken

Var helt överförtjust och förälskad i Carl-Johan Vallgrens Den vidunderliga kärlekens historia, en av de bästa böckerna jag har läst. Den, Ciderhusreglerna och Utrensning är mina topp tre top of mind. De har alla berört mig in i det allra innersta och karaktärerna och deras livsöden är alldeles oförglömliga.

Så en deckare av självaste Carl-Johan Vallgren låg högst upp på min att-läsa-i-sommar-lista, och jag blev inte besviken. Beskrivningen på Vallgrens hemsida från förlaget var så bra och innehåller inte heller några spoilers så snodde den rakt av:

Sommaren 1970 försvinner en liten pojke från Kristinebergs tunnelbanestation i Stockholm. En främmande kvinna tar honom vid handen och går därifrån, och han är borta. Många år senare försvinner också pojkens bror, Joel Klingberg. Hans fru vänder sig till Danny Katz, makens gamla vän från försvarets tolkskola, ett språkgeni med solkig bakgrund, och ber honom om hjälp. Katz går motvilligt med på att börja leta, och upptäcker snart att det finns fler hemligheter i den mäktiga familjen Klingberg. När någon försöker sätta dit honom för mord blir hans sökande också en kamp för överlevnaden.

Den är en välskriven deckare som är precis så som jag vill att en deckare ska vara – spännande bladvändare med många oväntade vändningar. Dessutom får man huvudkaraktären Danny Katz historia och levnadsöde på köpet – bara historien om honom skulle kunna bli en hel bok. Jag är ingen deckarfantast men när jag väl läser en deckare  vill jag ha aktiva karaktärer där de tar handlingen i egna händer. Blir spyfärdig av karaktärer som råkar befinna sig på fel plats vid fel tillfälle-deckare.. Har tyvärr läst ett par sådana… Det är klart att slumpen, händelser karaktären inte själv kan styra över, måste spela in, karaktärerna kan inte ta en deckarhistoria fram alldeles ensam (om huvudkaraktären inte är psykopat – vilket i och för sig också kan vara spännande). Men det är just det Vallgren lyckas så bra med. Katz gör saker och hans handlingar får konsekvenser och det tycker jag gör historien så spännande. Delar av det som kan betraktas vara slumpen bottnar även i Katz förflutna, ett förflutet Katz själv varit med och styrt men som också lämnats åt andra att styra. Kanske mer än vad han själv trott…

Därtill är förstås Vallgrens vackra språk ett stort plus. Men vad kan man vänta sig av författaren till augustprisvinnande Den vidunderliga kärlekens historia? Och det kanske är just den kombinationen – Vallgrens vackra litterära språk som möter mörk deckare som gör Skuggpojken så lyckad.

Boken fick även himla bra betyg av pojkvännens pappa som fick ett exemplar av mig, så om ni ska läsa en deckare i sommar, låt det bli denna.

20140728-185307-67987141.jpg

Min alldeles egna signerade kopia:20140728-185308-67988062.jpg

Och Carl-Johan himself in boksignerar-action:20140728-185449-68089429.jpg/Heléne

Bockar av nummer 22 på Läsutmaningslistan (en bok där huvudkaraktären lider av minnesförlust). Katz lider av minnesförlust vid ett flertal tillfällen i boken (bland annat på grund av hans heroinmissbruk). Ett av de tillfällen han inte minns kommer dessutom att spela väldigt stor roll…

Leave a Reply

