Samlingen

Jag har läst om många författare som har sparat sina refuseringsbrev, tapetserat väggarna med dem, och själv funderat över hur stor min samling kommer bli innan något förlag tar sig an mig.

Jag fick ett brev från Allers om en utbetalning för novellen de sålde vidare till Norge. Då kom jag på att det är mycket roligare att samla på sådana positiva besked. Refuseringar kan ju visserligen vara av det positiva slaget om de ger bra feedback, men standardsvar, är det verkligen något att spara?

Jag ska göra en inspirationspärm med allt som uppmuntrar mitt skrivande, som min utbetalningslapp, fina mejl från vänner som läst, peppande utlåtande på skrivkurser osv. När det sedan känns motigt (kan ju hända att jag hamnar i uppförsbacke då och då) så kan jag plocka fram allt som tyder på att jag bör fortsätta kämpa.

Hur gör ni andra, sparar ni allt, inget, eller bränner upp valda delar av responsen?!

20140804-223608-81368937.jpg
/ Johanna

10 thoughts on “Samlingen

    • Ja, jag gillar ju det analoga. Vet att det mesta kommer mejlvägen, men får jag bara pli på min skrivare så blir det pärmen ändå. Sedan kan jag spara refuseringar i en mapp på datorn ifall jag skulle få ett jättesug efter att läsa även dessa igen 🙂 / Johanna

  1. Jag har också funderat på det där! Att faktiskt skriva ut alla besked och alla recensioner/kommentarer och spara. För blir de liggande på nätet kommer de säkert försvinna förr eller senare. Gillar din tanke att bara spara det positiva, vi får båda hoppas att det mest är sådant som kommer! 🙂

  2. Jag sparar också. Publicerade saker och även positiv feedback från tidningsredaktören som jag fått i olika mejl och klippt ihop. Mycket bra att titta på de dagar man känner att det går dåligt.

  3. Låter som en suverän tanke. Det är som du säger mycket bättre att samla på positiviteter, och man behöver ju inte hamna i värsta uppförsbacken för att må bra av lite pepp – det kan ju behövas vilken dag som helst! Har än så länge bara respons från min skrivgrupp som jag sparar på, och där är ju allt blandat, positiv som negativ feedback. Men tanken på en pepp-mapp är verkligen inspirerande. Tror jag ska försöka fixa en sådan.

Leave a Reply

