Vecka 36

 

 

Det finns tydligen mer lästid i min vanliga vardag med jobb, dagishämtningar, matlagning, skrivande och allmänt fix, än vad jag lyckades skrapa ihop under semestern. Äntligen, säger jag.

Avslutade nyligen Sofie Sarenbrants Vecka 36 och kan fortfarande komma på mig själv att gå och fundera över slutet. Boken handlar om en kvinna som försvinner under en semestervecka i Brantevik och det som rör till fallet lite extra är att offret är gravid i vecka 36. Som läsare får man följa mysteriet från en mängd olika perspektiv, allt från offrets man till hennes bästa väns, polisens, vittnens och en rätt odräglig journalists.

Det jag tycker funkar bäst i boken är just bytet av karaktärer som flyter smidigt, trots att det är så många perspektiv och några bara kommer i fokus en eller två gånger. Dessutom är ödet för den gravida kvinnan verkligen ovisst ända till slutet och, utan att avslöja för mycket, blir upplösningen inte riktigt den jag hade tänkt. Alltid trevligt att bli överraskad. Det märks också att Sofie Sarenbrant själv har jobbat på en kvällstidning för de delarna känns extra trovärdiga och bevisar att den slitna frasen om att “gräva där man står” faktiskt funkar.

När mycket spänningslitteratur går åt det allt mer brutala och råa hållet är det trevligt att läsa den här typen av mysspännande berättelse ibland. 

VECKA 36_DOK_REV

 

/ Johanna

One thought on “Vecka 36

Leave a Reply

