Är min rytm din rytm?

Ju mer jag skriver, desto tydligare blir det att jag alltid är på jakt efter en viss rytm i texten. En känsla av harmoni och flyt. Jag kan fastna i ett stycke alldeles för länge om något med tempot inte stämmer. Läser om och om, vänder och vrider på formuleringarna tills jag hittar felet, som om jag stämde ett piano och klinkade fram och tillbaka i jakt på rätt ton.

Det tar tyvärr en evinnerlig tid, vilket inte är helt praktiskt nu när jag och Heléne skriver tillsammans. Dessutom är det i många fall slöseri med tid eftersom jag inte vet vilka delar som ens överlever nästa redigeringsrunda. Det vore bättre att bara mata vidare genom texten och få ner själva berättelsen och spara finliret till senare. MEN DET GÅR INTE. Jag kan inte lämna text som skorrar för falskt, speciellt inte om någon annan ska läsa innan jag hinner arbeta om. Kan bara hoppas på att jag blir säkrare på att sätta tonen redan i första utkastet framöver, så jag slipper skriva om allt jämt och ständigt.

Tyvärr verkar rytmkänslan förändras från dag till dag och det jag skrev igår kan låta fel idag. Och hur vet man någonsin om ens egna rytm faller andra i smaken? Det är väl det som är upp till Idoljuryn (förlagen) att avgöra.

/ Johanna

2 thoughts on “Är min rytm din rytm?

  1. Det där kan jag känna igen från hur jag gjorde förr. Höll på av och an. Men sen fick jag stränga order av en väldigt bra författare att lägga av. Att precis som du säger hitta berättelsen först. Det tog ett bra tag och visst faller jag tillbaks ibland, men det är nåt man får jobba aktivt med. För det är ju det, att man kanske inte ens behöver de där bitarna man slipar på. Men nä, lätt är det inte att ta sig bort från sin inre kritiker.

  2. Jag är nog också rytmnörd. Igår stoppade jag in en liten onödig mening bara för att de två meningar som stod bredvid varandra blev för hackiga ihop. De behövdes liksom mildras. Tror det har att göra med att jag själv stör mig på “hack” när jag läser högt för mina barn. Det måste finnas pauser för att ta ett nytt andetag. Men som ni säger – spara finliret till sen.

Leave a Reply

