Fifty Shades of Gray

Känns som om jag är sist i världen med att bli smittad av Fifty shades-febern. Försökte för flera år sedan lyssna på Femtio nyanser av honom som ljudbok på svenska, men orkade bara med något kapitel. Sedan dess har tanken funnits i bakhuvudet att jag borde ge den ett nytt försök, om så bara för allmänbildningens skull. Har nu gjort det och läser den på engelska. Det är lättare att ta till sig historien när jag själv kan tänka mig karaktärernas röster. Dessutom fungerar engelskan som en språklig skämskudde när det emellanåt blir väl cheesy och textbitar som jag vred mig av obehag av på svenska har jag inga problem med på engelska.

Tänker inte dra boken i långbänk, tror som sagt att jag är sist på tåget. Vill bara säga att jag gillar den mer än jag trodde jag skulle göra. Det känns som om E L James har skrivit precis den boken hon själv ville läsa och för mig är skrivlusten (no pun intended) det mest påtagliga och beundransvärda. Kanske är det styrkan med fan fiction, att självkritiken sätts åt sidan. Det inspirerar mig. Tycker också att det är roligt med blinkningarna mot Twilight-serien och att hon hela tiden befinner sig mitt i romansen och konflikten mellan Ana och Christian — historien innehåller ju i stort sett noll lull utöver det. Har också lagt mig till med ett nytt favorituttryck för veckan: Tit for tat. Ytterst användbart.

Nu måste jag läsa klart Fifty Shades Freed så att jag kan få någon skrivro. Laters!

/ Johanna

3 thoughts on “Fifty Shades of Gray

    • Är en tredjedel in i trean och än så länge tillför den inte så mycket. Men jag vill ändå veta hur det slutar :-)…..och se filmen som kommer i vinter. / Johanna

Leave a Reply

