We are all completely beside ourselves – Karen Joy Fowler

De böcker jag minns bäst är ofta böcker som har gett mig en tankeställare. Böcker som gör att min syn på omvärlden på något sätt förändras. Twisten i den We are all completely beside ourselves är så hajpad att jag inte vill förstöra något för potentiella läsare och då kan jag inte i detalj säga hur boken påverkade mig utan att avslöja själva twisten, men kan helt enkelt säga att den lämnade en hel del saker att tänka på.

Måste dock inflika att den där twisten, enligt min och resten av rödvinsbokcirkelns mening, är aningen överhajpad. Twist of the year, står det citerat på bokens framsida och nja… För mig är det här inte ens en twist egentligen. Avslöjandet förändrar inte hela berättelsen utan det är vid avslöjandet som berättelsen börjar. Det är alltså inte som i Gone Girl där det är twisten som gör resten av historien så nervkittlande och man tänker aha..

Förutom allt det där med att boken förändrade mig, så gillar jag hur författaren bit för bit avslöjar saker och ting, får en att undra en massa saker från allra första sidan och boken igenom. Man får tidigt veta att Rosie har växt upp tillsammans med sina föräldrar, sin syster Fern och sin bror Lowell. Man vet också att Fern tidigt försvann från familjen och att brodern i sin tonår lämnade familjen och att Rosie därefter växer upp som ensambarn. Men vi vet inte hur och varför syskonen försvann och varför Lowell alltid har skyllt på Rosie för att Fern inte är med familjen längre. Det är verkligen ett hantverk författaren coveråstadkommer med sitt successiva avslöjande av historien. Till början tyckte jag däremot att boken var lite för seg med sina långa beskrivningar av sekvenser från barndomen som helt verkade sakna syfte för historien. Men det sega får så småningom en mening och vissa böcker behöver den där långdragna inledningen för att man ska komma karaktärerna nära och för att allt ska få ett sammanhang.

Känner ändå att jag måste prata om några saker som innebär att jag avslöjar twisten (som kommer redan på sidan 69.. eller 70, inte helt säker) , så stycket nedan är i vitt så att den inte syns. Ni som struntar i twisten eller som kanske själv redan har läst den och vill veta lite mer om hur jag tänker, kan helt enkelt markera texten nedan så syns den:

Fern visar sig vara en chimpans (det är alltså twisten) och flyttar hem till familjen när Rosie bara är några månader gammal och de växer upp sida vid sida, som tvillingar. Men en dag flyttar familjen och Fern flyttar inte med dem. Så småningom lämnar även brodern Lowell familjen och inte förrän i vuxen ålder får Rosie veta vad som hände Fern.

Det som verkligen stannade kvar hos mig var vad man själv kan göra för att påverka allt det där vidriga som människor gör mot djur. Alltså, verkligen agera. Och det får en att fundera över varför man själv inte agerar, varför man väljer att vara passiv och inte vill se. Vilket får en att undra över vad man själv skulle göra om man var i Rosies och Lowells position. Skulle man vara Rosie, som sätter på skygglapparna och väljer att inte se eller skulle man vara Lowell, som ser, agerar och ägnar hela sitt liv åt att frita Fern och kämpa för djurens rättigheter? Och slutet… my god så rörande. Jag grät. Och ville adoptera en chimpans. Jag hoppas verkligen att Rosies passivitet och skuldkänslor får oss läsare att i vart fall tänka snäppet längre… 

“Only when we have become nonviolent towards all life will we have learned to live well with others.” ― César Chávez. 

Och stryker nr. 6 på Läsutmaningslistan (En bok vars titel består av 6 ord).

/Heléne

2 thoughts on “We are all completely beside ourselves – Karen Joy Fowler

Leave a Reply

