Dagens dilemma

Trots att jag och Heléne jobbar med vårt gemensamma manus har jag svårt att helt släppa tankarna på mitt egna. Nu, med lite avstånd till texten, börjar jag få idéer om mer radikala förändringar än små förflyttningar av ord hit och dit. Manuset följer fyra vänner och alla har de varsin kärlekshistoria. Det är ganska mycket handling att väva in i samma roman, men det snabba tempot är en av de saker jag gillar med texten. Tyvärr kommer tempot lite på bekostnad av hur nära jag hinner krypa varje relation.

Det jag funderar mest på för tillfället är om jag ska bryta ut varje kärlekshistoria till separata berättelser, fördjupa och bygga ut romantiken för varje karaktär och låta alltihop bli en serie om vännerna istället, göra en bok till tre eller fyra. Rent praktiskt skulle det nog gå att dela upp manuset, men utan varandra kanske de individuella historierna tappar sin spänst. Antar att jag endast får reda på svaret till den funderingen genom att pröva. Önskar bara att saken gick att pröva på ett enklare sätt än att skriva ett helt nytt manus. Kanske kan jag börja med ett synopsis.

/ Johanna

4 thoughts on “Dagens dilemma

  1. Personligen gillar jag böcker där man hoppar lite mellan olika karaktärer, får favoriter och kan tänka “ja, nu är det om henne igen” och allt ändå vävs ihop. Men man får nog sålla en del. Och kanske välja en huvudperson som är den som har perspektivet när väninnorna är på samma plats?

  2. Visst är det härligt hur hjärnan fortsätter att jobba med ett manus även när man egentligen fokuserar på annat! 🙂 Jag läser inte så mycket romance/feel good men jag gillar också idén på två par per bok. Då får man hoppa lite mellan karaktärerna men det blir inte så många att det blir rörigt.

Leave a Reply

