Böcker jag läst och inte hunnit skriva om

Har ett par böcker jag läst i år som jag ännu inte skrivit något om men nu måste de banne mig ner på Läsutmaningslistan.

Simona Ahrnstedt – Betvingade och De skandalösa 

Plöjde Simona Ahrnstedts två sista böcker i serien om slottet Wadenstierna för några månader sedan. Och herrgud vad bra de är. Simona rör sig så enkelt mellan tidsepoker, det spelar ingen roll om det är riddartid eller stormaktstid. Jag har alltid varit väldigt förtjust i riddartiden och när jag var liten kunde jag tänka på Björn Afzelius En kungens man och riktigt föreställa mig kvinnan som gick på vägen och solen som färgade himmelen röd. Samma vibbar får jag när jag läser Betvingade och jag lever mig verkligen in i berättelsen. Men Järven är hundra gångar trevligare än riddaren i Kungens man. Och kemin mellan karaktärerna Iliana och Järven, så underbar! Pendlar ständigt mellan avsky, rädsla, förakt, passion och kärlek.

De skandalösa är en så välskriven bok, det märks verkligen hur Simona har funderat genom och planerat boken. Scenerna varierar och det är underhållning från första till sista sidan. Framför allt gillar jag drivkraften i boken. Hämnd tar onekligen fram de mest spännande karaktärerna och jag älskar revansch! Hoppet om revansch får mig att alltid vilja läsa vidare. Svek, hämnd, riddare, slott, stormaktstid, skepp och baler – kan man annat än älska Simonas böcker?

Maria Sveland – Systrar och Bröder

Vi hade denna bok i vår snackiscirkel och jag och Emeli var även och lyssnade på Sveland när hon pratade om sin bok på Bonnier Pocket och Månpockets mingel. Boken handlar om de tre syskonen Per, Nora och Hedvig som alla lever olika liv och har en mer eller mindre komplicerad relation både till varandra och till sin pappa. Cirkeln var överens om att man hade velat ha en djupare inblick i respektive berättelse för att komma karaktärerna närmare. Men tycker det är en fin skildring av hur olik man kan vara de personer man har varit allra närmast, de personer man har haft ett socialt samspel med allra först, de man har växt upp med och hur enkelt det är att glida från varandra trots att man delar föräldrar och en helt uppväxt tillsammans.

de-skandalosabetvingade-ahrnstedt_simona-19017277-frntl9789175033334_200_systrar-broder_pocket

/Heléne

2 thoughts on “Böcker jag läst och inte hunnit skriva om

    • Åh, Marika. Den ligger ju hemskt högt upp i läslistan men jag är sådär fånig att jag vill ha “the right moment” för en bok jag längtat efter. Men snart ska jag ta mig an Lisa. Och jag kommer definitivt skriva om boken här. Utförligt också 🙂
      /Heléne

Leave a Reply

