Det här med synopsis

Jag har under det senaste året skrivit om mitt manus, skrivit om, skrivit om och skrivit om det igen. Hade ett synopsis som låg och dammade i Scrivener men i och med omskrivningarna var det inte helt up-to-date och jag bestämde mig för att ta tag i det förra veckan.

Det var inte så väldans kul att sitta ner med det men det var så värt det. Det resulterade i ett sexton sidor långt dokument som hjälpte mig att få inblick i de delar jag inte jobbat med på länge. Det gav mig även en ordentlig överblick av hela manuset som jag saknat under det senaste året vilket hjälpte mig att hitta ännu några luckor att täppa igen och även några sätt att förstärka konflikten ytterligare.

Synopsis

True that…

Att skriva det här manuset har varit en lång resa och en tuff lektion i skrivande. Jag och Johanna har båda lärt oss av våra misstag så vi planerade vårt gemensamma ordentligt från början, vilket även var ett minimikrav eftersom vi skriver tillsammans. Nästa gång jag skriver något själv ska jag definitivt skriva ett extremt utförligt synopsis med post-it-lappar till hjälp i förarbetet. Jag menar alla dessa sub-plots… Det är ju en jäkla djungel. Läste ett himla bra inlägg om post-it-planering här.

Tänk er att ha en sån här stor vägg att fylla med synopsis-post-its:

Post-its synopsis

mmmm… mumma.

Vill tipsa om Simonas inlägg om synopsis, väldigt läsvärt.

/Heléne

5 thoughts on “Det här med synopsis

  1. Det är så olika det där med synopsis, jag skriver nåt på sisådär två sidor innan jag börjar skriva, eller kanske bara en sida. Men det är inte mycket jag vet utgående från det, utan egentligt synopsis skriver jag först efteråt, vid behov.

  2. Jag skrev synopsis häromdan på manuset jag skickade iväg. Alltså när allt var klart. Men även det var nyttigt. Igår skrev jag synopsis på slutet av andra manuset. Tidigare har jag varit anti mot det här men nu har jag bestämt mig för att ta tag i det. Förhoppningsvis skriver jag mindre oviktiga partier och ser tråden på ett mer översiktligt sätt.
    När jag ser bilden på alla post-it-lappar ser jag framför mig hur någon öppnar ett fönster och allt flyger sin kos. Hu huu. 🙂

  3. Pingback: Synopsis och poddradio | Carola Strömstedts blogg

Leave a Reply

