Vi kommer närmare varandra

Vi kommer närmare varandra, jag och min huvudkaraktär. Sakta men säkert. Det här med att “lära känna” sin karaktär har alltid varit väldigt främmande för mig. Lära känna och lära känna, man bestämmer väl själv?

Eller…? Numera förstår jag kanske vad det hela handlar om. Lära känna sin karaktär innebär snarare att förstå sig på sin karaktär och för mig har det inneburit att känna till alla hennes egenskaper som brister, styrkor och allt sådant som får henne att göra saker. Sådant som driver handlingen framåt.

Många av de brister jag har hittat i mitt manus beror på att karaktären i det fallet inte själv gör någonting eller att motivet till att hon faktiskt gör något inte är särskilt spännande. Och det är där jag får tänka till, särskilt när jag tenderar att vara lite för snäll mot henne. Av någon anledning har jag lite svårt för att ställa henne i alltför dålig dager och tänker “sådär gör man väl inte”, eller “så reagerar man inte, det är väl konstigt” och då får jag påminna mig om att jag inte skriver en bok om mig själv, min karaktär kan inte tänka som jag. Och tack och lov är det inte mig själv jag skriver om. En bok om mig själv hade blivit så himla tråkig. Jag hade ju aldrig valt att handla på ett sätt som skulle få saker och ting att bli spännande.

Så nu när jag går genom manuset igen och försöker vässa till det inför nästa steg i Harlequins tävling (jippie, jippie, jippie!!!) så försöker jag skruva till min karaktärs handlingar ännu lite mer och låter hennes val och handlingar ha intressanta motiv som får konsekvenser som i sin tur driver handlingen framåt. Men det är jädrans svårt.

Men nu ska jag stänga igen manuset för idag och snida om till 30-årsfest!

Leave a Reply

